النص
Volume 6, Numéro 1, Pages 57-72

بنية الإيقاع في الشعر الصوفي الجزائري الحديث

الكاتب : لعور كمال .

الملخص

نعول في هذا المقال على بحث بنية الإيقاع في الشعر الصوفي الجزائري الحديث من خلال صحيفة البلاغ الجزائري التي تعد الدستور الإعلامي لمتصوفة الجزائر لأكثر من عقدين من الزمن بين 1931 وسنة 1945، فلا يوجد شاعر صوفي أو طرقي إلا ونظم فيها شعرا خلال تلك الحقبة، وهي أشعار لا نجدها مجموعة في دواوين منفردة نظرا لظروف الطباعة المزرية في تلك الفترة، ولكنها منتشرة في مثل هذه الصحف كالبلاغ، لسان الدين وغيرها، فهل كان الإيقاع الشعري الصوفي الجزائري الحديث غنيا من الناحية الفنية الصوتية كما تمثلته البلاغ على غرار الشعر الصوفي الشرقي؟ أم أنه ركن إلى التقليد المخلٌ المحجل ؟Abstract : This article relies on researching the intention of the rhythm in modern Sufi poetry through the Algerian newspaper, Al Balagh, which has prepared the media constitution for the Sufis of Algeria for more than two decades between 1931 and 1945. There is no Sufi poet except in which he organized poetry during that era, which are poems that we may not find in individual collections due to the deplorable conditions of printing during that period, but they are widespread in such newspapers. Was the modern Sufi poetic rhythm rich from an acoustically technical point of view as Eastern Sufi poetry or was it traditionally closed and conservative?

الكلمات المفتاحية

التصوف؛ البلاغ؛ الطرقية؛ الإيقاع؛ الشعر الحديث ; The road; Al Balagh ; Rhythm; Modern poetry. ; Sufism; The road; Al Balagh ; Rhythm; Modern poetry.