التدوين
Volume 12, Numéro 2, Pages 267-288
2020-07-30

مقاربة مدرسة فرانكفورت لمشكلة الاغتراب الإنساني كأزمة للإنسان المعاصر

الكاتب : بوزار نورالدين .

الملخص

ملخص: إنّ الوتيرة السريعة للتقدم العلمي والتكنولوجي في المجتمعات المعاصرة، جعلت بعض المفكرين يستشعرون خطورة الوضع، فسارعوا إلى التحذير من مآلات هذا التطور و انعكاساته السلبية على المجتمع الإنساني ككل، بحيث أنّ الوسائل التي استخدمها الإنسان للسيطرة على الطبيعة قد سيطرت على ذاته، فنتج عن ذلك اغتراب الإنسان و تشيئه، و الاغتراب ما هو إلا تعبير إنساني عن معاناة وجودية ذات أبعاد نفسية واجتماعية، من مظاهرها الهوة الفكرية والاستلاب القيمي وآثارهما في عزل الإنسان عن نفسه ومجتمعه، وهو ما يبدو نتاجًا طبيعيًّا للقفزات النوعية في التقنية المصاحبة للتحولات الاقتصادية والاجتماعية والثقافية المتسارعة في المجتمعات الغربية خاصة و التي كان لها الأثر الكبير في تزايد المشكلات الحياتية وتنامي الضغوط التي قيدت حرية الإنسان وأضعفت إرادته وروابطه الإنسانية. ومن المدارس الفلسفية المعاصرة التي استشعرت هذا الوضع، مدرسة فرانكفورت النقدية، و التي أردنا من خلال هذا البحث الوقوف على مساءلتها النقدية لواقع المجتمع الغربي و تشخيصها لأزمة اغتراب الإنسان المعاصر. Abstract : The rapid pace of scientific and technological progress in contemporary societies has made some thinkers feel the gravity of the situation. They hastened to warn against the consequences of this development and its negative repercussions on the human society as a whole, so that the means used by man to control nature have taken control of himself. And alienation is only a human expression of existential suffering of psychological and social dimensions, the manifestations of the intellectual gap and the value and the effects of the isolation of the human itself and its society, which appears to be a natural product of the qualitative jumps in the technology associated with the transformations Economic and social development in Western societies in particular, which have had a significant impact on the growing problems of life and the growing pressures that restricted human freedom and weakened his will and human ties. From the contemporary philosophical schools that felt this situation, the Frankfurt School of Cash, which we wanted through this intervention to stand on its critical accountability to the reality of Western society and its diagnosis of the crisis of alienation

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: مدرسة فرانكفورت؛ النظرية النقدية ؛ الاغتراب؛ التشيؤ؛ العقل الأداتي ; Keyword : Frankfurt School; critical theory ; alienation ; reification ; Instrumental reason