مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 7, Numéro 2, Pages 825-842
2020-06-30

The Communication Of Proximity And Change Strategy

Authors : Lastab Mostefa Kamel .

Abstract

The communication of proximity has become a strategy for change and solving many problems in all fields. It is also a method of awareness to avoid falling into problems and crises. This is more evident in its adoption as a strategy not only in the media, but also in all areas of security, culture, sports, political mobilization and electoral campaigns. Even it was difficult to contain Ghardaia crisis outside its environment away from the local community with all its components such as the family, school, mosque, etc, the communication of proximity starts from knowing the reasons and lisning to the local people in order to change the situation toward the best and solve the problems on July 2015. تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الاتصال الجواري كإستراتيجية للتغيير وحل للكثير من المشاكل وفي جميع القطاعات، وكيف أصبح منهجا للتوعية والتحسيس قصد تجنب الوقوع في المشاكل والأزمات، ويبرز ذلك أكثر في الصراعات العرقية والطائفية، أين يمكن تبنيه ليس فقط كإستراتيجية في وسائل الإعلام بل وفي جميع المجالات الأمنية والثقافية والرياضية، وحتى في الجانب السياسي خصوصا أثناء التعبئة السياسية والحملات الانتخابية، وذلك بفضل خصائصه التي جعلته فعالا في التغيير الاجتماعي. ولأنه من الصعب احتواء الأزمات خارج جواريتها بعيدا عن المجتمع المحلي بكل مقوماته وخصوصياته فقد تبنت بعض الأطراف في أزمة غرداية الاتصال الجواري كاستراتيجية لتهدئة الأحداث التي دامت من 2013 إلى 2015، هذه الدراسة تبن النتائج التي خلصت إليها ممارسة الاتصال الجواري برغم عدم تعميمها في الزمان والمكان، من النتائج ايقاف الفتنة الطائفية ونشر الوعي بين أطراف الصراع قبل تدخل المؤسسة العسكرية.

Keywords

Communication of proximity; change; strategy; crisis; community. ; الاتصال الجواري. التغيير. الإستراتيجية. الأزمة. المجتمع المحلي.