مجلة الباحث الإقتصادي
Volume 8, Numéro 1, Pages 32-57

The Effect Of Modern Information And Communication Technology On Customers’ Satisfaction In The Algerian Public Institutions. -a Study Relating To The Electronic Services Quality In The Postal Telecommunication Institutions-

Authors : Tartar Khaled .

Abstract

Abstract: The study aims to test the relation between communication and information technology and customers satisfaction in public institutions in order to achieve, the aim of it the study has been done by SPSS program to test this hypotheses. The study concluded that there was a moral and positive impact on the relation between information and telecommunication, which means that the increasing of using internet by the public institution and the provision of electronic services led to increase customers’ loyalty and satisfaction. Moreover, emphasis on comprehensive electronic services with its all arrangements and details (security, privacy…). Contributes, with a high percentage, to obtain new loyal customers; the institution shall ensure their loyalty by focusing on keeling up all what is new in modern technology of information and communication. الملخص: استهدفت هذه الدراسة اختبار العلاقة بين تكنولوجيا المعلومات والاتصال ورضا العملاء في المؤسسات العمومية، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام برنامج SPSS لاختبار الفرضيات، أين خلصت الدراسة إلى وجود أثر موجب ومعنوي لعلاقة تكنولوجيا المعلومات والاتصال مع رضا العملاء، ما يعني أن الزيادة في استخدام المؤسسة العمومية للأنترنيت وتوفير الخدمات الإليكترونية يؤدي إلى زيادة الرضا والولاء في صفوف عملاء المؤسسة، كما أن التركيز على الخدمات الإليكترونية الشاملة بكل ترتيباتها وتفاصيلها من أمن وخصوصية وغيرها يساهم بنسبة كبيرة في الحصول على عملاء أوفياء جدد، تضمن المؤسسة ولاءهم بالتركيز على مواكبة كل جديد يخص التكنولوجيات الحديثة للمعلومات والاتصال.

Keywords

customer satisfaction ; public corporation. ; electronic service ; information and communication technology