مجلة أرصاد للدراسات الاقتصادية والإدارية
Volume 3, Numéro 1, Pages 237-250

تمويل البنوك الإسلامية للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة بين الحاضر والمستقبل في الجزائر -دراسة حالة بنك البركة الفترة ما بين 2010/2017 -

الكاتب : عبد الكريم يحياوي .

الملخص

بنك البركة الجزائري هو من أهم البنوك الإسلامية الناشطة في الساحة المصرفية الجزائرية، من أهم وظائف هذا البنك منح التمويلات بالصيغ الموافقة للشريعة الإسلامية الموجهة للاستثمار وخاصة المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. وبالاعتماد على التقارير السنوية لبنك البركة الجزائري في الفترة ما بين 2010 و2017. وخرجنا بمجموعة من النتائج أهمها: أن البنوك الإسلامية لها قدرة كبيرة على التمويل مهما كان نوع الاستثمار وخاصة في قطاع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وهذا راجع إلى مرونة الصيغ التمويلية التي توفرها هذه البنوك، وفيه دليل على أن الشريعة الإسلامية قابلة للتطبيق في أي زمان ومكان. Al Baraka Bank is one of the most important Islamic banks active in the Algerian-banking arena, one of the most important functions of this bank is to grant financing in the form of Islamic law aimed at investment, especially small and medium-sized enterprises. Based on the annual reports of The Algerian Bank al-Baraka between 2010 and 2017. Through this research, we have studied the development of the amount of funding granted to the SME sector by The Algerian Bank al-Baraka, Among the most important results that we obtained:: that Islamic banks have a great ability to finance whatever type of investment, especially in the SME sector, this is due to theflexibility of the financing formulas provided by these banks, and there is evidence that Islamic law is applicable anywhere and anytime.

الكلمات المفتاحية

بنك البركة، البنوك الإسلامية، الصيغ التمويلية، المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. Al Baraka Bank, Islamic Banks, Financing Formulas, SMEs.