مجلة القيمة المضافة لاقتصاديات الاعمال
Volume 1, Numéro 2, Pages 85-107
2020-06-30

The Impact Of Banking Marketing On Iraqi Consumer Behavior (a Sample Of Iraqi Commercial Bank Employees)

Authors : Ali Abboodi Neamah Al-jubouri .

Abstract

Abstract: Bank Marketing is an area that has recently seen increasing interest from academics and practitioners alike, due to many factors that have contributed to increasing the sensitivity of banks to the markets in which they operate and to the diversity of their entry points in the service Customers to achieve a competitive position in the market the marketing of banking services is the expression of the bank's policy in the area of wide briefing on the market of banking operations and the factors that affect it and follow up on the developments in the banking business. The research seeks to measure and analyze the correlation and impact relationships between consumer behavior (independent variable), and bank marketing (the variable dependent), and the aim of the research is to try to see how bank marketing influences consumer behavior. The problem of research was to determine the nature of the relationship between variables. and to achieve the research objective, the questionnaire was used as a key tool for data collection, using the Likert pentathlon scale, and one of the most striking conclusions was that bank marketing had an impact on consumer behavior. The conclusions are based on a set of recommendations, the most important of which is the need to promote a culture of banking marketing which plays a prominent role in influencing consumer behavior. يعد التسويق المصرفي أحد المجالات التي شهدت في الأونة الأخيرة إهتماماً متزايدا من جانب الأكاديميين والممارسين على حد السواء، ويرجع ذلك الأهتمام إلى العديد من العوامل التي ساهمت في زيادة درجة حساسية المصارف للأسواق التي تنشط فيها وفي تنوع المداخل التي تنتهجها في خدمة الزبائن لتحقيق مركز تنافسي متميز في الأسواق إن تسويق الخدمات المصرفية هو التعبير عن سياسة المصرف في مجال الاحاطة الواسعة بسوق العمليات المصرفية وبالعوامل التي تؤثر فيه ومتابعة ما يطرأ عليه من تطورات على العمل المصرفي. يسعى البحث إلى قياس وتحليل علاقات الإرتباط والأثر بين سلوك المستهلك (المتغير المستقل)، والتسويق المصرفي (المتغير تابع)، ويتجلى هدف البحث بمحاولة معرفة مدى تأثير التسويق المصرفي على سلوك المستهلك. وتمثلت مشكلة البحث بتحديد طبيعة العلاقة بين المتغيرات. ولتحقيق هدف البحث تم إستعمال إستمارة الإستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات، وبإستعمال مقياس ليكرت الخماسي، ومن أبرز الإستنتاجات التي تم التوصل إليها هي أن التسويق المصرفي له أثر في السلوك المستهلك. وبنيت على الإستنتاجات مجموعة من التوصيات أهمها، ضرورة إشاعة ثقافة التسويق المصرفي لما له دور بارز في التأثير على سلوك المستهلك.

Keywords

: goods and services, interaction, dynamism, liquidity and profitability