المجلة الدولية للاداء الاقتصادي
Volume 2, Numéro 2, Pages 63-76
2019-12-31

التسويق السياسي: مفاهيم ومقاربات

الكاتب : رشيد عزوق .

الملخص

الملخص لايزال التسويق السياسي مثار جدل بين أساتذة السياسة والتسويق، هذا الجدل والخلاف انعكس بشكل إيجابي في بناء الإطار المفاهيمي والمعرفي للتسويق السياسي، وساهم أيضا في تعدد اتجاهاته وإثراء مضمونه واتساع إطاره، يضاف إلى ذلك أن التسويق السياسي نشأ ضمن بيئة سياسية امريكية حاضنة، تضمنت شروطا أصبحت أساسية لنموه، وهي وجود وسائل للإعلام والاتصال بمختلف أنواعها، وحرية كبيرة في الإعلانات وبيئة ديمقراطية. Abstract Political marketing is considered as a controversial topic among the scholars of politics and scholars of marketing. This controversy reflected positively in constructing the conceptual and the cognitive schema of political marketing. It contributed also in multiplying its trends and enriching its content besides enlarging its framework. The political marketing rose in an American political incubating environment, this environment had certain conditions that became an Essential part in its growth. This incubating environment provides most of the different types of media and communication tools besides a large space in Advertising and Democratic environment.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التسويق السياسي، الانتخابات التمهيدية، مجمع الانتخابي، المنتج السياسي. Key words: Political Marketing, Primary elections, Electoral college, The political producer.