المجلة الدولية للاداء الاقتصادي
Volume 2, Numéro 1, Pages 130-141
2019-06-30

دور التدقيق الداخلي في تفعيل إدارة المخاطر في البنوك

الكاتب : المهدي حجاج .

الملخص

الملخص تمثل إدارة المخاطر أحد أهم الوظائف في البنوك، والتي تعمل على تغطية جميع المخاطر الممكنة والتصدي لها، إلا أن نجاحها يتطلب مساعدة مجموعة من الأطراف على مستوى البنك، لاسيما المدقق الداخلي، حيث يؤدي التدقيق الداخلي دورا مهما في تفعيل إدارة المخاطر، إذ يقوم بتقديم ضمانات موضوعية إلى مجلس الإدارة بشأن فعالية أنشطة إدارة المخاطر، كما تبرز أهمية التدقيق الداخلي في إدارة المخاطر المصرفية من خلال الأدوار التي يؤديها بشأن إدارة المخاطر من خلال إعطاء ضمانات بشأن سير عملية إدارة المخاطر، إعطاء ضمانات بشأن صحة تقييم المخاطر، تقييم عملية الإبلاغ عن المخاطر الرئيسية ومراجعة عمليات إدارة المخاطر الرئيسية. فالمدقق الداخلي يتكفل بإعطاء ضمانات حول صحة سير إدارة المخاطر المصرفية، أما في حالة وجود قصور في دور إدارة المخاطر، يقوم بإعلام إدارة البنك، كما يتولى تقديم دور استشاري من خلال تحديد مجموعة من التوصيات والاقتراحات التي تسمح بتطوير وظيفة إدارة المخاطر وتحسين إجراءتها. ولتحقيق الفعالية في تدقيق إدارة المخاطر يتوجب تحقيق التنسيق والتكامل بين كل من قسم إدارة المخاطر ووظيفة التدقيق الداخلي مع ضمان استقلالية كل واحد منهما. Abstract Risk management is one of the most important functions of banks, which cover and address all possible risks. However, its success requires the assistance of a number of parties at the bank level, particularly the internal auditor. Internal auditing plays an important role in activating risk management. To the Board of Directors on the effectiveness of risk management activities. It also highlights the importance of internal audit in banking risk management through its risk management roles by providing assurance on the conduct of the risk management process, providing assurance on the validity of the risk assessment, Key management and review of key risk management processes. The internal auditor is responsible for providing guarantees about the soundness of the bank's risk management. If there is a deficiency in the risk management role, he informs the bank's management and provides an advisory role by identifying a set of recommendations and suggestions that allow for the development of the risk management function. To achieve effective risk management audit, coordination and integration between the risk management department and the internal audit function must be achieved while ensuring the independence of each.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التدقيق الداخلي، إدارة المخاطر، لجنة بازل، إدارة المخاطر المصرفية. Keywords: Internal Audit, Risk Management, Basel Committee, Banking Risk Management.