مجلة الاقتصاد والبيئة
Volume 2, Numéro 1, Pages 135-157

التسويق الأخضر: من محاولة لإنقاذ كوكب الأرض إلى صناعة خضراء (دراسة حالة مؤسسة "تويوتا)

الكاتب : معاذ ميمون . آسيا أم الخيوط .

الملخص

هدفت هذه الورقة البحثية إلى دراسة دور استغلال البعد البيئي، وتوجّه المؤسسات التي تعمل في مجال السيارات نحو المنتجات الصديقة للبيئة، في سبيل تعزيز تنافسية هذه المؤسسات وإيجاد فرص تسويقية بديلة. حيث ترتكز أغلب الفرص التسويقية على خلق حصّة سوقية جديدة وتقديم قيمة مضافة لمنتجات المؤسسة. وقد توصّلت الدراسة إلى أنّ تبنّي مؤسسة "تويوتا" لإستراتيجية التسويق الأخضر وعملها في إطار مقاربة تسويقية تهتمّ بالبعد البيئي يساهم في دعم الأهداف التجارية للمؤسسة مثل : تحسين صورة المؤسسة ، تعزيز حصّتها السوقية، زيادة الجودة وتقليل التكاليف. Abstract The aim of this study is to study the possibility of exploiting the environmental aspect and orienting towards environmentally friendly products by the institutions working in the field of cars in enhancing competitiveness and creating alternative marketing opportunities. These marketing opportunities are based on satisfying the needs of consumers on the one hand, as well as maintaining the safety of the environment on the other hand. The study concluded that Toyota's adoption of the environmental approach and its work as a positive partner, contributing to the preservation of the environment and gaining public opinion has also helped it to achieve the commercial objective of the organization. The study also found that green marketing increases market share, improves organization' reputation, improves quality and reduces costs.

الكلمات المفتاحية

التسويق الأخضر، الصناعة الخضراء، تويوتا