Recherchers economiques manageriales
Volume 14, Numéro 4, Pages 107-124
2020-06-30

The Impact Of The Knowledge Economy On The Success Of Strategic Planning For Small And Medium Enterprises In Algeria

Authors : Ziani Mounira . Bouzahar Nesrine .

Abstract

Summary: In the new economy of information and communication technology, the acquisition of means of knowledge in the right direction through the integration of skills and advanced technology must be a real addition to the strategic plans and a starting point for better competitiveness. This research aims to build the intellectual framework of the knowledge economy and strategic planning in small and medium enterprises and understanding the relationship between them. This intervention we attempts to answer some questions by investigating the field, and extrapolating the opinions of a sample of some projects in Biskra / Algeria - including the use of statistical system (SPSS) to reach the results, and determine the correlation and The impact of the knowledge economy in the success of strategic planning for small and medium enterprises in Algeria. لملخص: في الاقتصاد الجديد لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات ، يجب أن يكون اكتساب وسائل المعرفة في الاتجاه الصحيح من خلال دمج المهارات والتكنولوجيا المتقدمة إضافة حقيقية إلى الخطط الإستراتيجية ونقطة انطلاق لتحسين القدرة التنافسية. يهدف هذا البحث إلى بناء الإطار الفكري لاقتصاد المعرفة والتخطيط الاستراتيجي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة وفهم العلاقة بينهما. في هذا التدخل نحاول الإجابة على بعض الأسئلة من خلال التحقيق في هذا المجال ، واستقراء آراء عينة من بعض المشاريع في بسكرة / الجزائر - بما في ذلك استخدام النظام الإحصائي (SPSS) للوصول إلى النتائج ، وتحديد الارتباط وتأثير اقتصاد المعرفة في نجاح التخطيط الاستراتيجي للمشروعات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر.

Keywords

knowledge economy, strategic planning, small and medium enterprises