social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 21, Numéro 1, Pages 405-438
2020-06-30

تقدير فجوة إدراك الأساتذة والطلبة لجودة تطبيق العملية التكوينية بالجامعة الجزائرية – جامعة المسيلة نموذجا -

الكاتب : بلحسين ليندة . دبي علي .

الملخص

كيف يمكن تقدير فجوة إدراك الأساتذة والطلبة لجودة تطبيق العملية التكوينية بالجامعة؟ استخراج وتفسير هذه الفجوات هو خطوة ضرورية لتحديد النقائص الموجودة في تطبيق العملية التكوينية مع توفير الجهود اللازمة لتحسينها. في هذه الورقة البحثية تم التوصل لنتائج الدراسة الميدانية من خلال: دراسة كمية لاستخراج فجوة إدراك الأساتذة والطلبة لتطبيق العملية التكوينية كخطوة أولى؛ تمت بمشاركة 40 أستاذا و125 طالب وطالبة من تخصصات مختلفة في جامعة المسيلة اعتمادا على أداة الاستبيان. كخطوة ثانية ولتفسير الفجوة تم انتهاج دراسة كيفية بمشاركة 8 مسئولين من كليات مختلفة في الجامعة محل الدراسة وبالاعتماد على أداة المقابلة والملاحظة على السواء، البحث توصل في النهاية إلى وجود فجوة بين نسبة تطبيق الدليل العملي لمتابعة نظام ل م د من وجهة نظر الأساتذة والطلبة مع وجود جملة من المبررات. في الورقة البحثية نناقش أهم النتائج المتوصل لها من الناحية العلمية والعملية كما نعرض حدود الدراسة والآفاق التي تفتحها. how can estimate a gap for the understanding between teachers and students of the formative process implementation quality at M’sila University? extracting and interpret these gaps (reasons) is a necessary step to identify deficiencies in the application of the formative process while providing efforts to improve it. In this research paper, the results of the field study were achieved through: A quantitative study to extract the understanding disparity between teachers and students in the implementation of the formative process as a first step; 40 professors and 125 students from different disciplines at M’sila University were involved based on the questionnaire tool. As a second step, in order to explain the gap and to find out the reasons for this disparity, a qualitative study was conducted with the participation of 8 officials from different faculties at the university in question. On the basis of both interview and observation tools, the research finally found a disparity between the practical implementation ratio of the LMD system from the perspective of teachers and students with a variety of justifications. In this research paper, we discuss the most important scientific and practical conclusions, the limits of the study and the perspectives it opens.

الكلمات المفتاحية

تقدير الفجوة ; جودة العملية التكوينية ; نظام ل م د ; Estimate The Gap ; Formative process quality ; the LMD system ; Algerian University