قراءات
Volume 9, Numéro 1, Pages 149-185

مستويات التوازي في شعر سعاد الصباح

الكاتب : الخولي ختام .

الملخص

مستويات التوازي في شعر سعاد الصباح يعد التوازي عنصرا مهما في تشكيل بنية النص وموسيقاه، وهو ليس دخيلا ولا مستجدا في الشعر العربي ، إنما عرفه العرب منذ القدم فقد كان موجودا في البلاغة العربية القديمة لكنه حمل مسميات مغايرة من مثل : الترصيع وحسن التقسيم ، والتطريز ،والطباق ، والمقابلة ، ورد العجز على الصدر، وقد استعان الشعراء في بنية التوازي في أشعارهم تبعا لما يتناسب مع موضوعاتهم ورؤاهم ومواقفهم ، فللتوازي أثر كبير في المكونات الصوتية والموسيقية ، وفي البنية والتراكيب. أما حديثا فقد جعل رومان جاكبسون التوازي ركنا أساسيا من أركان الشعرية ، التي تمنح النص بنية فنية ذات إيقاع موسيقي وبنائي ودلالي. وقد برز التوازي بوضوح في نصوص سعاد الصباح، وبدا واضح الملامح، إذ إن الشاعرة اعتمدت على هذه الظاهرة الفنية والبنائية في العديد من نصوصها التي كشفت فيها عن رؤاها المتعددة مما أعطى نصوصها بنية متماسكة استطاعت من خلالها أن تعبر عن هواجسها وانفعالاتها . وتقوم هذه الدراسة بإبراز أهم أنواع التوازي التي تمظهرت في شعر سعاد الصباح وإبراز جمالياتها وتحليلها من منظورأربعة مستويات وهي: 1. المستوى التصاعدي 2. المستوى التركيبي 3. المستوى الطباقي 4. المستوى التناوبي الكلمات المفتاحية: مستويات ؛ التوازي؛ سعاد الصباح ؛ بِنية Levels of Parallelism In Suad Alsubah Poetry Parallelism is considered an important element in forming the structure of the text, and its musicality. It is not borrowed and not new in the Arabic Poetry, and Arabs have known it since a long time as it was existing in the old Arabic rhetoric but with other names such as: Ornament, good division, embroidery, antithesis, complex antithesis and shifting the second hemistich to the first hemistich. Poets benefited from the structure of parallelism in their poetry as that suits impact in the acoustic and musical components, as well as in structure. Recently, however, Roman Jacobson has considered Parallelism a main element in poetry, that provides the text with an artistic structure that has a musical, structural, and semantic rhythm. Parallelism was clearly observed in the text of Suad Al- Sabah with all its features. The poetess relied on this structural and artistic phenomenon in many of her texts, where she showed her different visions. This has given her texts a strong structure, through which she could express her premonitions and emotions. This study aims at showing the most important types of parallelism that were clear in Suad Al Sabah’s poetry uncovering their beauties, and analyzing them on the basis of the following levels: 1. Progressing Level 2. Structural Level 3. Antithetic Level 4. Recurring Level _______________________________________________________________________ Key words: Levels, Parallelism, Suad Al Sabah, Structure.

الكلمات المفتاحية

Levels, Parallelism, Suad Al Sabah, Structure