Aleph
Volume 7, Numéro 1, Pages 317-333

هوية الآخر في رواية الغريب لألبير كامو

الكاتب : قطاف الحاج .

الملخص

مستخلص يعالج هذا المقال قضية الهوية في الأعمال الروائية، وذلك من خلال إبراز قضية الأنا والآخر والأيدلوجيات المختلفة التي تكون مضمرة داخل العمل الإبداعي، والتي لم يُصرح بها الكاتب، سواء كان ذلك شعوريا أو لا شعوريا. تعمد أيضا هذه المساهمة إلى فك شفرة الكتابة للوصول إلى عمق النص وجوهره والكشف عن المسكوت عنه فيه، فالكتابة ليست فعلا حياديا، إذ كثيرا ما تسعى إلى التأثير على الفكر وتثبيت الكثير من المفاهيم وسط المجتمعات.. فكان لزاما لمعالجة هذه المسألة الحساسة الهوية وما تنطوي عليه من أفكار وايديولوجيات تحليل أحد أهم الأعمال الروائية العالمية للكاتب ألبير كامو "الغريب" ودراستها في سياقها الثقافي والاجتماعي والسياسي والتاريخي، باعتبارها نصا متخيلا يزخر بالكثير من الأنساق الثقافية المختلفة والمضمرة.فكان استجواب هذا النص واستنطاقه ومن ثم استخراج النص الموازي أو المسكوت عنه واقتناص الرسائل المشفرة التي يموج بها من خلال أسماء الشخصيات وحوارتها والأمكنة وتسمياتها بتطبيق مجموعة من المناهج النقدية للوصول إلى باطن النص فبالإضافة إلى المنهج السيميائي اعتمدت على المناهج السياقية والتي تبحث في الإطار المحيط بالنص خصوصا اذا أدركنا العلاقة الخصوصية بين هذا الكاتب الفرنسي الجنسية بالجزائر المستعمرَة آنذاك و حساسيتها، إذ طالما وجه شخصياته وفق الفكر الكولونيالي الذي جسد الصراع بين الأنا والآخر من خلال شعب يتوق إلى الحرية و قوى استعمارية حجتها نشر الثقافة والحضارة وسط ما تعتبره شعبا بدائيا. ومن النتائج التي توصلت إليها أن ألبير يعد من الكتاب الذين ساهموا في تكريس الاستعمار في كتاباتهم الروائية، فلم يكن اختيار كامو للمدن الجزائرية كأماكن وقعت فيها أحداث الرواية بريئا بل كان يحمل لاشعورا كولونياليا ،فهو يريد بذلك أن يجعل منها مدنا فرنسية بحتة، فهو يرى بأن الجزائر عمها الرخاء بعدما أصبحت جزءا من الإمبراطورية الفرنسية Résumé Cet article aborde la question de l'identité dans les œuvres littéraires. Il s’agit de souligner la question du moi et de l'autre ainsi que les diverses idéologies que l'auteur traîte consciemment ou inconsciemmen dans son texte. Cette contribution a pour objet d’analyser le texte littéraire en tentant d’accéder à ce qu’il recèle comme discours implicite, sachant que l’écriture n’est pas un acte neutre vu qu’elle vise souvent à influencer la pensée et à inculquer de nombreux concepts au sein des sociétés. Pour étudier la question de l’identité et ses implications, nous avons choisi d’analyser l’œuvre d’Albert Camus L’étranger dans son contexte culturel, social, politique et historique et en tant que texte véhiculaire d’une certaine idéologie. Nous avons opté pour ce roman car il incarne la lutte entre le Moi et l’Autre dans la mesure où son auteur français a souvent choisi et mobilisé ses personnages en fonction de la propagande coloniale qui prônait le discours selon lequel la colonisation est aussi indispensable que légitime vu qu’elle œuvre pour la civilisation des communautés primitives Abstract This article addresses the issue of identity in fictional works, by highlighting the issue of the ego and the other and the different ideologies that are implicit in creative work, and which the author has not authorized, be it subconscious or subconscious. This contribution also intends to decipher the writing to reach the depth and essence of the text and reveal the untold silence in it, as writing is not a neutral act, as it often seeks to influence thought and establish many concepts among societies. It was necessary to address this sensitive issue of identity and the ideas and ideologies it involved in analyzing one of the most important international novelist works by writer Albert Camus "The Strange" and studying it in its cultural, social, political and historical context, as an imaginary text replete with many different and contrived cultural formats. Then extracting the parallel or silent text and seizing the encrypted messages that ripple through it through the names of the personalities, their dialogue and places and their designations by applying a set of critical approaches to reach the inside of the text. In addition to the semiotic approach adopted on For contextual approaches that search in the context surrounding the text, especially if we realize the special relationship between this French writer, the nationality of the colonial Algeria at the time and its sensitivity, as he always directed his personalities according to the colonial thought that embodied the struggle between the ego and the other through a people yearning for freedom and colonial powers whose argument was the spread of culture and civilization Amid what you consider to be primitive people. Among her findings is that Albert is one of the writers who contributed to the colonization of their fictional writings. Camus’s choice of Algerian cities as places where the novel took place was not innocent but rather carried a colonial sense, so he wanted to make it into pure French cities, as he believed that Algeria is prosperous after becoming part of the French Empire.

الكلمات المفتاحية

الأنا.، الآخر.،الهوية.،الشخصيات.،الأنساق الثقافية ; The other ;ego, identity, cultural patterns, personality., Narration. ; L'ego, l'autre., Identité., Personnalités, modèles culturels.