The Cradle of Languages مهد اللغات
Volume 1, Numéro 2, Pages 1-10
2019-12-20

الزّمن من التّطابق الطّبيعي إلى الزّمن التّلفظي قراءة في لحظات الانتقال من الرّؤية الفلسفية إلى الرّؤية اللّسانية

الكاتب : محمد زيوش .

الملخص

تعدّ مقولة الزّمن من المقولات الضاربة في تاريخ الفكر الإنساني، واللّغويات من أبرز الميادين التي اعتنت بهذا المفهوم على يد النحويين والبلاغيين الذين كان منطلقهم ذا أساس منطقي وفلسفي، لاعتقادهم بوجود علاقة تطابقية بين العالم اللّغوي والعالم الطبيعي انطلاقا من فكرة وجود علاقة زمنية بين الإنسان واللغة،كما هي بينه وبين الطبيعة حتى جاء إميل بانفنيست الذي استطاع أن يضع مفهوما للزمن اللساني بتميزه بين زمانين (الفزيائي-الحدثي) باعتبار الأول هو المدّة التي تقاس بحسب أحاسيس كل إنسان، والثاني هو تلك المتتالية التي تغطى الأحداث ليصل إلى القول بأن مفهوم الزمن بشقيه لا يمكن إدراجه ضمن مقولات التجربة الإنسانية الزمانية لأنّ الزمان الوحيد الذى تتجلى فيه التجربة الإنسانية هو الزمن اللّساني، وهذا الزمن يحدد مركزه براهنية إنجاز الخطاب. سيحاول هذا المقال تتبع الجهد الذي بدلته اللسانيات والسرديات وهي تنظر وتطبق وتصطلح للإنتقال بالزمن من الرؤية الفلسفية إلى الرؤية اللّسانية في محاولاتهم نقل الرؤيا من التطابق الطبيعي إلى الزّمن التلفظي. Time is one of the striking categories in the history of human thought, and linguistics is one of the most prominent fields that took care of this concept by grammarians and rhetorists whose approach was logical and philosophical, believing that there is an identical relationship between the linguistic world and the natural world based on the idea of a temporal relationship between man and language; there is a temporal relationship between man and language, and so is it between him and nature. Emile Banvenist developed a concept of linguistic time by distinguishing two types: physical and eventual. The former refers to the duration measured according to the feelings of an individual, and the latter is the successive series that covers events. Banvenist concluded that the concept of time, in its two parts, cannot be included in the temptations of the human temporal experience because the only time in which the human experience is manifested linguistic time, and this time is determined by discourse fulfillment. This article tackles the efforts that linguistics and narratives made to shift from philosophical view on time to the linguistic view, through their attempts to shift the vision from natural congruence to verbal time

الكلمات المفتاحية

الزّمن؛ السرديات؛ اللّسانيات؛ التّلفظ.؛ التّطابق الطّبيعي. Time, narratives, linguistics, enunciation, natural congruence