مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 3, Numéro 1, Pages 32-42
2011-06-30

خريج كلية التربية البدنية والرياضة بجامعة الأقصى في ضوء المعايير الأكاديمية القياسية

الكاتب : أحمد يوسف حمدان . جمال غباس .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة للتعرف علي واقع خريج كلية التربية البدنية والرياضة بجامعة الأقصى في ضوء المعايير الأكاديمية القياسية ، ومعرفة تلك المعايير والتماشي معها ، وتحديد واضح لمختلف التقييمات التي تعد بمثابة دليل إرشادي للتأكد من أن الطالب يسير في اتجاه تحقيق المعايير الأكاديمية القياسية ، استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ، وتمثلت عينة الدراسة من (98) خريج من كلية التربية البدنية والرياضة بجامعة الأقصى للعام2008 - 2009 ، وكانت أداه الدراسة عبارة عن استبانه من المعايير الأكاديمية القياسية العربية والعالمية مكونة من (40) عبارة موزعة على(4) محاور وهى (المعرفة والفهم - المهارات الذهنية - المهارات العملية والمهنية - المهارات المنقولة والعامة ) وتم تطبيق الاستبانة من وجهه نظر المعلم المقيم ، واستخدام الباحث المتوسط الحسابي والانحراف المعياري والوزن النسبي ، وجاءت النتائج كما يلي (المعرفة والفهم %74.26 - المهارات الذهنية %73.61 - المهارات العملية والمهنية %77.07 - المهارات المنقولة والعامة %82.53) ، ومن أهم التوصيات يجب متابعة المعايير الأكاديمية القياسية العالمية والعربية ، التخطيط لتوفير فرص التعليم و الممارسة المناسبة والمبنية على فهم الطالب ، قيادة بيئة التعلم لتحسين وتطوير العملية التعليمية والبيئة والمهام التعليمية ، فهم دور التربية الرياضية التربوي والاجتماعي وأهميته في بناء المجتمع . Graduated from the Faculty of Physical Education and Sport at AL agsa University in the light of the standard academic standards Abstract: This study aimed to identify the reality of graduate of the Faculty of Physical Education and Sport at AL agsa University in the light of academic standards standard, and knowledge of those standards and cope with it, and a clear definition of the various assessments which serves as a guide to make sure that the student walking towards the achievement of academic standards standard, the researcher used in This study descriptive analytical method, and represented the study sample (98) a graduate of the College of Physical Education and Sport at the University of the maximum for the year 2008 to 2009, and the instrument of the study is a questionnaire of academic standards standard Arabic and the World of (40) is distributed (4) axes, a (knowledge and understanding - mental skills - practical skills and professional - skills transferred and public) have been implemented resolution from the perspective of teacher-based, and the use of researcher arithmetic mean, standard deviation and relative weight, and the results were as follows (the knowledge and understanding% 74.26 - mental skills% 73.61 - practical skills and professional% 77.07 - skills transferred and public% 82.53), and the most important recommendations must follow the academic standards with international standard Arabic, planned to provide opportunities for education and practice appropriate and based on the student's understanding, the leadership of the learning environment to improve and develop the educational process and environment and tasks of education, understanding of the role of Physical Education and Social Council and its importance in community building.

الكلمات المفتاحية

خريج كلية التربية البدنية والرياضة ، المعايير الأكاديمية القياسية ، المعرفة والفهم - المهارات الذهنية - المهارات العملية والمهنية - المهارات المنقولة والعامة