مجلة البحوث القانونية و السياسية
Volume 2, Numéro 14, Pages 237-268

Protection Of Multinational Companies Investments In Natural Resources And The Hurdle Of The Sovereignty Of The Host State.”

Authors : Raheem Taher Alsoodani Samir .

Abstract

Abstract: Internationally, natural resources have been commonly considered as elements of production or as goods that can be traded globally. It appears unlikely to find a unique definition of “natural resources”, and these will be defined according to the treaty applicable to each case or situation. “Natural resources” is thus a wide concept that encompasses, among others, including energy resources. However, some common features can be determined for the majority of them, for instance, their exhaustibility and the uneven distribution across countries, particularly in the instance of energy resources, their value volatility. Since the emergence of the industrial societies, and the subsequent growing need on raw materials, natural resources of developing countries have been commonly exploited by foreign businesses. Historical, this exploitation by multinational corporations often implied the ownership of the resources, without intending to endorse the social and economic growth of the host country, and without due attention paid to an equitable and responsible exploitation of the resources. Keywords: Multinational companies, Sovereignty, development, natural resources, exploitation, United Nation, declaration, economic, resolutions. الملخص على الصعيد الدولي, تعتبر الموارد الطبيعية بشكل عام من عناصر الانتاج او السلع التي يمكن تداولها على مستوى العالم. ويبدو من غير المحتمل ان نجد تعريفاً فريداً لمصطلح “الموارد الطبيعية” في القانون التجاري الدولي, لذلك سيتم تعريفها وفقاً للمعاهدات المنطبقة فيما بين الدول. وبالتالي فأن “الموارد الطبيعية هي مفهوم واسع يشمل مسائل اخرى من بينها موارد الطاقة. ومع ذلك , يمكن تحديد بعض السمات المشتركة. على سبيل المثال, قابليتها للنضوب, التوزيع غير المتكافيء عبر البلدان وايضا تقلب قيمتها في السوق. منذ ظهور المجتمعات الصناعية والحاجة المتزايدة اللاحقة على المواد الخام حيث تتم من خلال استغلال الموارد الطبيعية للبلدان النامية على نطاق شائع وواسع من قبل الشركات الاجنبية. تاريخيا وغالبا ما كان هذا الاستغلال من قبل الشركات متعددة الجنسيات مما يؤدي الى الاستحواذ على ملكية الموارد دون قصد دعم النموالاقتصادي والاجتماعي للبلد المضيف ودون ايلاء الاهتمام الواجب للاستغلال المنصف والمسؤول للموارد. ستبحث هذه الورقة في بعض القواعد الاساسية للقانون التجاري الدولي التي تحمي الشركات المتعددة الجنسية واستثماراتها حتى نتمكن من تحديد الاهمية القانونية لمختلف هذه الادوات القانونية المتاحة لهذه الشركات مع مراعاة السيادة الدائمة للدولة المضيفة على مواردها الطبيعية والحاجة الى التنمية المستدامة, والقواعد التي تنطبق من اجل حل النزاعات وتفسير المعايير بحسب القانون التجاري الدولي. واخيرا, سنختم بموقف قانوني تجاه المعادلة بين حماية هذه الشركات الاجنبية ومبدأ السيادة على الموارد الطبيعية ومفهومه الذي يتعلق بالاثر على التنمية المستدامة. الكلمات الدالة: الشركات متعددة الجنسيات ، السيادة ، التنمية ، الموارد الطبيعية ، الاستغلال ، الأمم المتحدة ، الإعلان ، الاقتصادي ، القرارات.

Keywords

Multinational companies, Sovereignty, development, natural resources, exploitation, United Nation, declaration, economic, resolutions. ; الشركات متعددة الجنسيات ، السيادة ، التنمية ، الموارد الطبيعية ، الاستغلال ، الأمم المتحدة ، الإعلان ، الاقتصادي ، القرارات.