دراسات إقتصادية
Volume 20, Numéro 1, Pages 93-108
2020-06-01

إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي وأثرها على الأداء

الكاتب : حروش رفيقة . حاقة حنان .

الملخص

Abstract : This study aims to show how TQM method is applied in higher education institutions through the exposure to its most important requirements and fields and ways of application, and then clarify the strong correlation between the use of this method and access to excellence in performance and achieving the objectives of higher education institutions and improving their outputs. To achieve the objectives of the study, we selected the quality assurance cell of Shaheed Hama Lakhdar University to evaluate its operational and strategic plan, especially the self-evaluation method. Keywords v Total Quality Management, Higher education institutions, improve the performance, self-evaluation. ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز كيفية تطبيق أسلوب إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي من خلال التعرض لأهم متطلباتها ومجالاتها وسبل تطبيقها، ثم توضيح الترابط الشديد بين استخدام هذا الأسلوب والوصول إلى التميز في الأداء وتحقيق أهداف مؤسسات التعليم العالي وتحسين مخرجاتها. ولتحقيق أهداف الدراسة اخترنا خلية ضمان الجودة بجامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي لتقييم خطتها التشغيلية والإستراتيجية وخاصة طريقة التقييم الذاتي. الكلمات المفتاحية إدارة الجودة الشاملة، مؤسسات التعليم العالي، تحسين الأداء، التقييم الذاتي

الكلمات المفتاحية

إدارة الج ; دة الشاملة مؤسسات التعليم العالي تحسين الأداء التقييم الذاتي