المدونة
Volume 7, Numéro 1, Pages 319-338
2020-06-30

المشهد السّردي في الشّعر الجزائري المعاصر -شعر فاتح علاق مثالا-

الكاتب : ذباح بومدين . سعدي انشراح .

الملخص

تسعى هذه الورقة البحثية بمنهجية وصفية تحليلية إلى الوقوف على جمالية البناء السّردي في شعر الشّاعر الجزائري "فاتح علاق"، وإبراز أثر هذا البناء في تحقيق العمق الفنّي للبؤرة الدّلالية. ومن هنا، بالضبط، سوف نتناول التّشكيل السّردي في شعره، وذلك من خلال تسليط الضوء على بعض من العناصر التي شكّلت بنية النّصّ عنده من خلال تجلياتها السّردية؛ كالحدث، والشّخصيات، والحوار. وقد افترضنا أنّ الشّاعر فاتح علّاق في شعره قد تجاوز القوالب الشّعرية الجاهزة، نحو عدم إمكانية التّقولب، نظرا للانفتاح الذي يميّز تجربته الشّعرية، واتخذ لغة سردية غير معيارية قائمة على التّأويل المنفتح لا الواحد، في اختراق متتال لأفق التّوقع نحو توقع أفق آخر. Abstract: This research paper aims to determine, in an analytical and descriptive methodology, the aesthetic of the narrative structure in the poetry of the Algerian poet « Fatah Allag », and to highlight the impact of this structure on achieving the artistic depth of semantics focus. Hence, exactly, we will deal with the narrative formation in his poetry, by highlighting some of the elements that formed the structure of his text through its narrative manifestations, such as the event, the characters and the dialogue. We assumed that the poet Fatah Allag stuck in his poetry that went beyond ready-made poetic formulas towards the inability to mold, given the openness that characterizes his poetic experience. Moreover, he adopted a non-standard narrative language based on open interpretation, not one, in a successive penetration of the expectation horizon towards expecting another horizon.

الكلمات المفتاحية

التّشكيل، التّداخل، السّردي، الشّعر الجزائري، فاتح علاق.