مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية
Volume 8, Numéro 3, Pages 08-49
2020-07-12

ثقافة الانتماء الوطني لدى طلاب كليات التربية بجامعة شقراء ودورها في تنمية الوعي بالتنمية المستدامة من وجهة نظرهم "دراسة ميدانية"

الكاتب : عدنان احمد الورثان .

الملخص

هدفت الدراسة الى التعرف على مستوى ثقافة الانتماء الوطني لدى طلاب كليات التربية بجامعة شقراء ودورها في تنمية الوعي بالتنمية المستدامة من وجهة نظرهم، واستخدمت المنهج الوصفي، واعتمدت على الاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث تكونت من عنصرين العنصر الأول هدف الى قياس مستوى ثقافة الانتماء الوطني بينما هدف العنصر الثاني الى قياس مستوى الوعي بالتنمية المستدامة، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلاب وطالبات كليات التربية بجامعة شقراء البالغ عددهم (3429) طالباً وطالبة، وطبقت الدراسة على عينة بلغت (306) طالب وطالبة من طلاب جامعة شقراء، وأسفرت النتائج عن أن مستوى وعي طلاب جامعة شقراء بثقافة الانتماء الوطني جاء مرتفعاً، وكذلك وعيهم بالتنمية المستدامة جاء مرتفعاً، كما أسفرت النتائج عن وجود علاقة إيجابية بين الوعي بثقافة الانتماء الوطني والوعي بالتنمية المستدامة، وأخيراً أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع بينما وجدت فروق تعزى لمتغير المستوى الدراسي لصالح المستوى الرابع. This study aims to identify the cultural level of national belonging to the students of the college of Education at Shaqra University, and its role in increasing the students' awareness of sustainable development from their own points of view. This study uses the descriptive approach and relies on the questionnaire as a main tool to collect data, as the questionnaire consists of two axes. The first axis aims at measuring the level of the culture of national belonging, while the second axis targets the level of awareness of sustainable development. It is worth noting that the study population consists of all the students of the college of Education at Shaqra University, who numbers (3429) male and female students. The study applies to a sample of (306) male and female students of Shaqra University. The results conclude that the students of Shaqra University's awareness of the culture of national belonging came up high, as well as their awareness of sustainable development. The results also show a positive relationship between awareness of the culture of national belonging and awareness of sustainable development. Finally the results indicate that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample due to the gender variable whereas differences were found due to the variable of the academic level in favor of the fourth level.

الكلمات المفتاحية

ثقافة ; الانتماء الوطني ; تنمية الوعي ; التنمية المستدامة ; جامعة شقراء ; culture ; national belonging ; increasing awarenesst ; sustainable development ; Shaqra University