مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 9, Numéro 2, Pages 169-191
2020-05-28

The Impact Of E-marketing On Competitive Advantage Of Jordanian Commercial Banks

Authors : دكتور عماد علي الكساسبه .

Abstract

The study aimed to examine The Impact of e-marketing (Internet Marketing, Mobile marketing) on competitive advantage of Jordanian commercial banks. To achieve this objective, a questionnaire was developed for data collection., the number of valid questionnaires for analysis was (170), was used (SPSS) Version 16 to analyze the data. The most important findings of this study were the following: The perceptions Respondents for e-marketing were a high level. And, The perceptions Respondents for competitive advantage were a high level. There is effect of e-marketing on competitive advantage, the dimensions of dependent variable explain (53%) of variation in the dependent variable (competitive advantage). The study presented a number of recommendations, The Jordanian government, as an extension of the banking sector players, should further extend its digital bridge and internet penetration. As revealed in the studies that reported positive impact specifically for e-marketing. هدفت الدراسة إلى دراسة أثر التسويق الإلكتروني (التسويق عبر الإنترنت ، التسويق عبر الهاتف المحمول) على الميزة التنافسية للمصارف التجارية الأردنية. ولتحقيق هذا الهدف ، تم تطوير استبيان لجمع البيانات ، بلغ عدد الاستبيانات الصالحة للتحليل (170) ، تم استخدام (SPSS) الإصدار 16 لتحليل البيانات. وكانت أهم نتائج هذه الدراسة ما يلي: تصورات المستجيبين للتسويق الإلكتروني كانت عالية المستوى. وكانت تصورات المستجيبين للميزة التنافسية على مستوى عال. هناك تأثير التسويق الإلكتروني على الميزة التنافسية ، فأبعاد المتغير التابع تفسر (53٪) التباين في المتغير التابع (الميزة التنافسية). قدمت الدراسة عدداً من التوصيات ، على الحكومة الأردنية ، امتداداً للجهات الفاعلة في القطاع المصرفي ، أن تواصل توسيع جسرها الرقمي وانتشارها على الإنترنت. كما أوضحت الدراسات التي أبلغت عن تأثير إيجابي خاص بالتسويق الإلكتروني

Keywords

الكلمات المفتاحية: التسويق الإلكتروني ، التسويق عبر الإنترنت ، التسويق عبر الهاتف المحمول ، الميزة التنافسية.