التعليمية
Volume 10, Numéro 2, Pages 48-53

دور الكتاتيب القرآنية في ترسيخ ثوابت الأمة وهويتها

الكاتب : فطيمة براهمي . بن شاعة لامية .

الملخص

الملخّص: عرف المجتمع الجزائري عبر حقب تاريخية متعاقبة نمط تعليمي تقليدي معين تجلى في الزوايا والكتاتيب القرآنية، ومنه يسعى هذا البحث إلى الحديث عن الكتاتيب القرآنية ومساهمتها في تربية النّشء وتنوير عقولهم وتهذيب طباعهم وتقديم تعليم مبسط لهم. الكلمات المفتاحية: الكتاتيب القرآنية، الثوابت، الأمة، الهوية، الطفل، قدراته .... Abstract: Throughout consecutive historical eras, the Algerian society knew a specific traditional educational style, through “Zāwiyah” (Islamic religious school) and “Katatib” (Quranic schools). So, this study aims to highlight and seeks to talk about the contribution of the “Quranic schools” to educate young people, enlighten their minds, reform their behaviour and provide them simplified education. Key words: “Katatib” (Quranic schools) – constancies – nation – identity – child – abilities…

الكلمات المفتاحية

الكتاتيب القرآنية...