مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 6, Numéro 3, Pages 242-260
2020-06-01

قلق الامتحان وعلاقته ببعض المتغيرات لدى تلاميذ الثالثة ثانوي

الكاتب : بوترة فايزة .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة للتعرف على مستوى قلق الامتحان لدى تلاميذ الثالثة ثانوي في ضوء المتغيرات التالية: الجنس، التخصص الدراسي، الإعادة حيث استخدم المنهج الوصفي وتم تطبيق مقياس قلق الامتحان إعداد الباحثة حنان دبار2018 على عينة من التلاميذ الثالثة ثانوي وقد بلغت عينة الدراسة 200 تلميذ وتلميذة، تم اعتماد البرنامج الاحصائي(spss) لمعالجة البيانات، وأسفرت النتائج التالية: مستوى قلق الامتحان مرتفع جدا، توجد فروق في مستوى قلق الامتحان تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث و توجد فروق في مستوى قلق الامتحان تعزى لمتغير التخصص الدراسي لصالح التخصص الأدبي ولا توجد فروق في مستوى قلق الامتحان تعزى لمتغير الإعادة. Abstract: The study aimed to identify the level of exam anxiety for the third secondary students in the light of the following variables: gender, academic specialization, repetition where the descriptive approach was used and the test anxiety scale was prepared by the researcher Hanan Dabbar 2018 on a sample of the third secondary students, the study sample reached 200 students, The statistical program (spss) was adopted to process the data, and the following results were produced: The level of exam anxiety is very high, there are differences in the level of exam anxiety attributable to the gender variable in favor of females, and there are differences in the level of exam anxiety due to the variable of specialization in favor of literary specialization and there is no difference It’s in the level of test anxiety due to the variable return.

الكلمات المفتاحية

قلق الامتحان؛ تلاميذ الثالثة ثانوي.