مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 6, Numéro 2, Pages 14-38

معيقات استخدام الحاسوب في تدريس منهاج التاريخ لطلبة المرحلة الأساسية العليا في قصبة السلط من وجهة نظر المعلمين والحلول المقترحة لتحسين استخدامه

الكاتب : الدكتورة عبير راشد العليمات .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على معيقات استخدام الحاسوب في تدريس منهاج التاريخ لطلبة المرحلة الأساسية العليا في قصبة السلط من وجهة نظر المعلمين وبيان الحلول المقترحة لتحسين استخدامه وبيان الفروق في مواجهة هذه المعيقات حسب متغيرات الجنس،الخبرة،وعدد الحصص. وتكون مجتمع الدراسة وعينتها من جميع معلمي التاريخ في مديرية التربية والتعليم في قصبة السلط وعددهم (36) معلما ومعلمة وتم استخدام الاستبانة لجمع المعلومات بحيث تم تناول المعيقات حسب اربعة مجالات وهي مجال المنهاج المقرر،مجال الطلبة،مجال المعلمين،ومجال الحاسوب،واظهرت نتائج الدراسة ان المعيقات حسب مجال المنهاج المقرر ومجال الطلبة ذات تأثيربدرجة اكبر من المعيقات حسب مجال الحاسوب ومجال المعلمين في استخدام الحاسوب كوسيلة تعليمية في تدريس منهاج التاريخ لطلبة المرحلة الاساسية العليا،ومن اهم الحلول المقترحة لتحسين استخدامه من وجهة نظر معلمي التاريخ هي توفير جهاز حاسوب لكل صف تحت إشراف المعلم وربط مختبرات الحاسوب بشبكة الانترنت لخدمة المعلمين والطلبة وحوسبة منهاج التاريخ للمرحلة الاساسية العليا، وإيلاء مادة التاريخ أهمية كغيرها من المواد سواء من قبل المعلم أو الطالب ،كما أظهرت نتائج اختبار (ت)لإجابات أفراد العينة على مجالات الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معيقات استخدام الحاسوب ترجع الى متغيرالخبرة وعدد الحصص، فيما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في معيقات استخدام الحاسوب تعود الى الجنس في جميع المجالات وفي المعيقات ككل ،باستثناء مجال الطلبة ومجال الحاسوب وجاءت الفروق لصالح الذكور. الكلمات المفتاحية : معيقات ، استخدام الحاسوب ، منهاج التاريخ . Obstacles of using computers as an instructional method in teaching history for high primary stage student in education directory in salt from teacher point of view and give solution to improve computer usage. This study aims to know the Obstacles of using computers as an instructional way in teaching history for high primary stage students in education directory in salt from teacher point of view and show the suggested solutions to improve its usage and show the differences in facing these obstacles according to the changes which include gender, experience, and the number of periods. The society and sample of the study include all teachers of history in education directory in Salt and they are (36)teachers . questionnaires is used to collect data, Obstacles .The results of the study show that the obstacles of decided subject and students fields affect the using of computer as instructional way in teaching history for high primary stage student more than the ones related to teachers and computer field. the most important solutions to improve computer usage and challenge these obstacles from point of view of teachers history are :firstly, each class should have a computer under supervision of its teacher. Secondly :link computer laboratories with internet to serve teacher and students. thirdly: to computerize history subject for all classes of this stage. fourthly: show that history subject is important as other subjects. The results of student's answers of the given exam show that there are no differences that related to statistical significance in computer usage Obstacles refer to experience and number of periods. The differences that related to statistical significance in computer usage refer to gender in all fields and all Obstacles except student and computer fields and the differences came for males. Key words: Obstacles, computer use ,history curriculum

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : معيقات ، استخدام الحاسوب ، منهاج التاريخ .