فصل الخطاب
Volume 7, Numéro 3, Pages 165-173
2018-09-01

مصادر وتكنولوجيا الانترنت في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها Resources And Internet Technology In Teaching Arabic To Non-native Speakers

الكاتب : حورية بن يطو .

الملخص

لا غرو إذا قلنا أن هويتنا الإسلامية جزء كبير منها قد شكلته اللغة العربية ذلك أنها لغة القرآن الكريم التي أكرمها الله عن سائر اللغات، فضلا عن كونها الوعاء الحاضن لمنجزات الحضارة، والشاهد الأمين على تاريخ الأمة ونصرها ومسار تطورها وضمان استمراريتها عبر العصور والأزمان، وهذا ما عبر عنه ابن خلدون في قوله: "إن غلبة اللغة بغلبة أهلها وإن منزلتها بين اللغات صورة لمنزلة دولتها بين الأمم"، ذلك أن الأمم تنهض بالأساس على سلمية التقابل المختلف بين الحضارات ـــــــ منها من هي في الأعلى وأخرى هي دون ـــــــ من خلال إنجازات واكتشافات علمية متنوعة ومتميزة في شتى المجالات: الاقتصادية والاجتماعية والثقافية كان لها أثـــــرها البيّن في التطــور والتقدم الحضـاري لحياة الفرد والمجتمع بشكل أسرع، مما ساعد ذلك، الاعتماد على التقنية الحديثة أو موارد وتكنولوجيا الانترنت في تطوير الذات بجميع جوانبها. Abstract: No vanity if we say that our Islamic identity and a large part of it has been formed by the Arabic language and embracing it because it is the language of the Holy Quran, within which God honored all other languages, as well as being the cradle of the achievements of civilization and the trustful witness to the history of the nation and victory, and the course of development and ensure continuity throughout the ages and times. This was expressed by Ibn Khaldun in his statement: "The predominance of the language by the predominance of its people, and that its status among languages is a picture of the status of its state among the nations," so that nations basically rise up on a peaceful juxtaposition between different civilizations, -of which some are at the top and others below- through various scientific achievements and discoveries in various fields: economic, social and cultural have had an evident impact on the faster development and civilization progress of both the individual and society, which helped to rely on modern resources and technology of the Internet in self-development in all its aspects.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: اللغة، الهوية، الانجازات، التعليم الالكتروني، الفصل، المعلم، المتعلم، تكنولوجيا، الناطقين بغيرها. Keywords: language, identity, achievements, e-learning, classroom, teacher, learner, technology, non-native speakers.