فصل الخطاب
Volume 7, Numéro 1, Pages 283-294
2018-03-01

مظاهر التناول اللساني للنحو العربي القديم The Manifestations Of Linguistic Approach To Ancient Arabic Grammar

الكاتب : مصطفى مرضي .

الملخص

إنّ أزمة النحو ليست وليدة العصر الحديث، بل كانت موجودة على وقت النحويين القدماء وما الدعوات التي أطلقها الكثير من العلماء حول ضرورة تيسير النحو وتهذيب مسائله إلا شاهد على قدم ظاهرة التعقيد في النحو وصعوبة التعامل مع أبوابه المختلفة ومسائله المتفرقة المتشعبة. ويقوم هذا البحث بمناقشة بعض الآراء والمناهج اللسانية في تعاملها مع النحو العربي القديم، وأثر اللسانيات الحديثة خاصة اللسانيات البنيوية في النحو العربي القديم، كما حمل البحث العديد من التساؤلات حول قضية منهجية أساسية تتمثل في كيفية إسقاط مفاهيم ومبادئ اللسانيات المعاصرة على قضايا لغوية خاصة بالدرس النحوي العربي القديم؟ هل تتم وفق النموذج الغربي في الدراسة؟ أم يجب مراعاة خصوصية اللغة العربية والبيئة التي نشأ فيها النحو العربي؟ ولعل أول إشكال يواجه اللسانيات العربية هو معطيات الدراسة أو طبيعة اللغة التي يقوم الدارس بوصفها هل هي اللغة العربية الفصحى؟ أم اللغة العامية الأكثر تداولاً واستعمالاً شفويةً كانت أم نصوصاً مكتوبةً؟ وهل اللسانيات الحديثة قادرةٌ على إقصاء النحو التقليدي؟ ثم هل من الضرورة تجديد النحو العربي بالاستفادة من معطيات اللسانيات الحديثة لتيسير النحو التعليمي؟. Abstract: The crisis of grammar is not the product of the modern era, but it existed on the time of the ancient grammarians and the calls made by many scientists on the need to facilitate grammar and refine its issues are only to witness on the obsolescence of the phenomenon of complexity in grammar, and the difficulty of dealing with its various sections and sporadic issues. This research discusses some of the viewpoints and linguistic approaches in dealing with the ancient Arabic grammar, and the impact of modern linguistics, especially structural linguistics in ancient Arabic grammar. It also raised many enquiries about the basic methodological issue of how to transpose contemporary linguistics concepts and principles on grammatical linguistic issues especially the old Arabic grammar lesson? Does it follow the Western model in the study? Or should it take into account the specificity of the Arabic language and the environment in which Arabic grammar originated? Perhaps the first problem faced by Arab linguistics is the data of the study or the nature of the language that the student describes is it the standard Arabic language? Or the most widely spoken and used colloquial language either oral or written texts? Is modern linguistics able to exclude traditional grammar? Then, is it necessary to renew the Arabic grammar by making use of the modern linguistics data to facilitate the educational grammar?

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: النحو العربي؛ اللغة العربية الفصحى؛ البنيوية؛ اللسانيات الحديثة؛ المناهج اللسانية؛ ظاهرة التعقيد؛ النحويين القدماء. Keywords: modern linguistics; complexity in grammar; facilitate grammar; grammar; Arabic language.