فصل الخطاب
Volume 7, Numéro 1, Pages 7-20

مقاربات النقد العربي المعاصر لصورة ثور الوحش والناقة في الشعر الجاهلي Approaches To Contemporary Arab Criticism Of The Image Of The Beast And Camel In The Arab Pre-islamic Poetry

الكاتب : رشيد مرسي .

الملخص

ظلت الكثير من الصور التي حفل بها الشعر الجاهلي غامضة، لم يتمكن الناقد القديم من الولوج إلى عالمها، والوقوف على أسرارها، نظرا لما كانت تبدو عليه من عدم انسجام وتشظ. وكان لزاما على هذه الصورة أن تنتظر الثورة النقدية المعاصرة التي تسلحت بترسانة معرفية متعددة الأبعاد مكنت من الاقتراب من هذه الصورة لتكتشف أن صورة الحيوان لا تحيل بالضرورة على واقع حسي هو حصيلة لعلاقة بين البدوي وبيئته، وإنما هي تمثيلات رمزية وأسطورية لرؤى متفاعلة مع أسئلة حضارية قابعة في أعماق اللاشعور الجمعي، كانت تؤرق الشاعر الجاهلي الذي عبر من خلال ثور الوحش والناقة عن قلق وجودي وهواجس دينية. Abstract: There are many fictional images of pre-Islamic poetry that have remained ambiguous and far from being pierced by critical analysis. Their mysteries remained intact, because of their heterogeneous and disparate nature. This kind of fictional image had to await the advent of the modern critical revolution, to be able to benefit from the resources of multidisciplinary knowledge in terms of approaches leading to establish the true relation of the image of the animal to its referent, which was long reduced to the Bedouin's connection to its natural environment. Modern criticism has established a different relation; that of the image of the animal referring to the symbolic and mythical representations produced by existential questionings buried in the collective unconscious, of which the pre-Islamic poet had made the bitter experience, through images that express the confusion and the mystical apprehensions ; as is the case with the image of the buffalo and the camel.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: البعد الأسطوري؛ القصيدة العربية؛ الأنثروبولوجيا؛ الرمز؛ صورة الحيوان؛ الشعر الجاهلي. _The Legendary dimension, Arabic poem, Anthropology, symbol, animal picture, pre-Islamic poetry