المحترف
Volume 7, Numéro 2, Pages 143-150
2020-07-06

دور الألعاب الشبه رياضية في تطوير الإدراك الحسي الحركي لأطفال التربية التحضيرية ( 5-6 سنوات) (دراسة ميدانية بإحدى المدارس الابتدائية لولاية الشلف)

الكاتب : مقشوش مفيدة . قدار زين الدين . طيوب أبوبكر الصديق .

الملخص

إن الاهتمام بالطفولة ورعايتها من أهم مميزات التربية الحديثة وأحد المؤشرات التي يقاس بها تقدم المجتمع وتطوره ، وقد اتجه العديد من علماء النفس والاجتماع لدراسة مرحلة الطفولة لما لها من تأثير كبير في تكوين شخصية الطفل و تنمية قدراته الإدراكية، وهذا ما جاءت به دراستنا التي هدفت إلى التعرف على الدور الذي تلعبه الألعاب الشبه رياضية في تطوير القدرات الإدراكية الحس- حركية لأطفال التربية التحضيرية ، ومن أجل ذلك اعتمدنا على المنهج التجريبي لملاءمته طبيعة الموضوع وهدفه و الذي يعتبر وسيلة فعالة في الوصول إلى الدقة والمصداقية في النتائج وهذا بالاعتماد على التصميم التجريبي ( قبلي-بعدي) لعينتين متكافئتين حيث قمنا باختيار العينة بطريقة عشوائية من أقسام التربية التحضيرية بإحدى المدارس الابتدائية لولاية الشلف و التي شملت على 32 طفلا تم تقسيمهم إلى مجموعتين الأولى ضابطة و الثانية تجريبية كل مجموعة تحوي 16 طفلا ، ومن أجل قياس الإدراك الحسي الحركي لأطفال التربية التحضيرية قمنا باستخدام اختبار " هايود " للقدرات الإدراكية الحسية الحركية للأطفال بعمر ( 5-7 سنوات ) و تطبيق برنامج للألعاب الشبه رياضية والذي تضمن مجموعة من الوحدات التعليمية ( 24 حصة – بواقع حصتين كل أسبوع ) تحتوي كل واحدة منها على هدف رئيسي من الأهداف العامة للبرنامج، وكوسائل للمعالجة الإحصائية للبيانات اعتمدتنا على مجموعة من الأساليب (المتوسط الحسابي ، الانحراف المعياري ، معامل الارتباط بيرسون ، اختبار "ت" لعينتين مستقلتين) و أسفرت الدراسة على النتائج التالية : - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية و الضابطة في الإدراك البصري بعد تطبيق الألعاب الشبه رياضية ولصالح المجموعة التجريبية . - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية و الضابطة في القدرة على التعرف و التمييز بين أجزاء الجسم بعد تطبيق الألعاب الشبه رياضية ولصالح المجموعة التجريبية . - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية و الضابطة في التوازن المتحرك بعد تطبيق الألعاب الشبه رياضية ولصالح المجموعة التجريبية . - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية و الضابطة في الإدراك السمعي بعد تطبيق الألعاب الشبه رياضية ولصالح المجموعة التجريبية . Abstract : Attention to and nurturing childhood is one of the most important features of modern education and one of the indicators by which the progress and development of society is measured. Many psychologists and sociologists have gone to study childhood because of its great impact on the formation of the child’s personality and the development of cognitive abilities, this is what our study aimed to identify the role that simi-sports games play in developing perceptual abilities, kinetics for children of preparatory education, for that we relied on the expremental method by its suitability with the nature of the topic and its goal which is an effective way in the reach to accuracy and credibility in the results, and this relied on the experimental design (pre-dimensional) of two equal samples where we randomly selected the sample from the preparatory education departments in one of the primary schools of "Chlef" State, which included 32 children who were divided into two control groups, the second experimental group, each group containing 16 children, and in order to measure perception Physical sensory for children of preparatory education, we used the "Haywood" test for the perceptual motor-sensory abilities of children (5-7 years) and the implementation of a semi-sports games program that included a set of educational units (24 lessons - two lessons per week), each one of them contain a main goal from the general objectives of the program and as methods for statistical processing of data, we relied on a set of methods (SMA, standard deviation, Pearson correlation coefficient, T-test for two independent samples) and the study yielded the following results: - There are statistically significant differences between the average grades scores of the experimental and control groups in visual perception after applying semi-sports games and in favor of the experimental group. - There are statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups in the ability to identify and distinguish between body parts after applying semi-sports games and in favor of the experimental group. - There are statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups in the moving balance after applying the simi-sports games and in favor of the experimental group. - There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in auditory perception after applying semi-sports games and in favor of the experimental group.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : الألعاب الشبه رياضية ، المرحلة التحضيرية ، الإدراك الحسي الحركي ; Key words: semi-sports games, preparatory stage, kinesthetic perception