مجاميع المعرفة
Volume 6, Numéro 1, Pages 197-209

التوجه المقاولاتي للطلبة الجامعيين في الجزائر-دراسة حالة عينة من طلبة جامعة البويرة

الكاتب : سعود وسيلة . فرحات عباس .

الملخص

لقد هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى إقبال الطلبة الجامعيين على إقامة المشاريع المقاولاتية، أي مدى تفضيلهم لإطلاق الأعمال الشخصية بدلا من العمل لدى الغير. ولتحقيق ذلك تم توزيع استبيان على عينة من طلبة كلية العلوم الاقتصادية، التجارية وعلوم التسيير بجامعة البويرة، ضم 05 محاور أساسية لها علاقة بالتوجه المقاولاتي، ومحفزات ومعوقات الانطلاق في إنشاء المؤسسات. وقد توصلت الدراسة إلى أن أغلبية الطلبة المستجوبون يرغبون ويفكرون بشكل جاد في البدء في مشاريع مصغرة وصغيرة تخصهم، وقد حفزهم على ذلك تعليمهم الجامعي من جهة، ومن جهة أخرى إنجازات مقاولين معروفين لديهم، مع تعزيز ذلك بالقدرات الشخصية والتقنية التي يملكونها. مع اتفاق أغلبهم أن الشروط الموضوعة من قبل مختلف الهيئات في إطار صيغ دعم الشباب وتشجيعهم على إقامة مقاولات خاصة، لا تحفزهم حقيقة على ذلك، وحتى هناك من بين هذه الشروط ما تعد عائقا أمام انطلاقهم الفعلي في ذلك. The study aimed to identify the extent to which university students are interested in establishing entrepreneurial projects, ie, their preference for launching personal business instead of working for others. To achieve this, a questionnaire was distributed to a sample of students from the Faculty of Economic Sciences, Commerce and Management Sciences at the University of Bouira, which included 05 basic axes related to the entrepreneurial approach, incentives and obstacles to starting the establishment of institutions. The study found that the majority of students questioned are interested and thinking seriously to start theirs micro and small projects, Their university education stimulated them, on the one hand, and on the other hand the achievements of their well-known entrepreneurs, reinforced by the personal and technical capabilities which they possess. With most agreeing that the conditions set by various bodies in the form of support for young people and encourage them to establish private businesses, do not really stimulate them, and even among these conditions, which is an obstacle to their actual launch of theirs projects.

الكلمات المفتاحية

مقاولاتية ; مقاول ; حس مقاولاتي ; دعم الشباب ; Entrepreneurship ; Entrepreneur ; Business Sense ; Youth Support