مجلة البحوث الاقتصادية والمالية
Volume 7, Numéro 1, Pages 277-307
2020-06-30

تسويق الخدمات بين المفاهيم والاستراتيجيات

الكاتب : موزاوي عائشة . موزاوي عبد القادر .

الملخص

مما لا شك فيه أن النشاط التسويقي أصبح الشغل الشاغل لكل مؤسسة، نظرا للدور الفعال الذي يؤديه وانعكاساته على مردوديتها، وبما أنه كذلك فإنه يستحق التأكيد والتطوير اللازمين، حتى نضمن إيصال السلع والخدمات لكل فرد في الزمان والمكان المناسبين، وبالشروط والمواصفات المرغوبة. حيث تهدف دراستنا إلى إعطاء بعض المفاهيم العامة حول الخدمات وعملية تسويقها، إضافة إلى إبراز العلاقة بين الجودة في مجال الخدمات، مع دراسة لعملية الاتصال وأهميتها. لنصل في الأخير إلى النتائج التي تفيد بأنه عندما تسوق لخدمة معينة، يجب التركيز أكثر على الجانب المعلوماتي وتفاصيل الخدمة وعرضها للمستهلك بالطريقة التي تظهر الفائدة منها، والقيمة التي سيحصل عليها الزبون عند استخدامه لهذه الخدمة. There is no doubt that the marketing activity has become the primary concern of each institution, given the effective role it plays and its implications for its productivity, and since it is also worthy of the necessary confirmation and development, so that we ensure the delivery of goods and services to everyone in the appropriate time and place, and with the desired conditions and specifications. Where our study aims to give some general concepts about services and the process of marketing them, in addition to highlighting the relationship between quality in the services field, with a study of the communication process and its importance. In the end, to arrive at the results according to which, when shopping for a specific service, you should focus more on the information side, the details of the service, and present it to the consumer in the manner in which the benefit appears, and the value that the customer will obtain when using this service.

الكلمات المفتاحية

تسويق الخدمات، استراتيجية الخدمة، جودة الخدمات التسويقية، استراتيجيات تسويق الخدمات، دورة حياة الخدمة.