المداد
Volume 10, Numéro 1, Pages 167-180
2020-07-03

استراتيجيات تكوين وتأهيل معلمي التربية الخاصة

الكاتب : ثلايجية منال .

الملخص

الملخص : إن معلم التربية الخاصة كغيره من المعلمين حظي باهتمام لا باس به ذلك مع بروز الاهتمام العالمي في الآونة الأخيرة بالأطفال المعاقين، وتبنت المؤسسات التربوية والجمعيات الخيرية هذا الاهتمام، ونشطت الدراسات والأبحاث التي تعالج مشاكل المعوقين، ، عن طريق توفير معلمين أكفاء يستطيعون تحمل أعباء تعليم مثل هذه الفئة من الطلاب.ويختلف دور معلم التربية الخاصة عن دور المعلم العادي، فعلى معلم التربية الخاصة أن يتعامل مع فئة من الطلبة على أساس فهم تام لخصائصهم النفسية وسلوكياتهم واحتياجاتهم وميولهم واهتماماتهم. كما عليه أن يسعى إلى تقديم ما يناسبهم بالأساليب والطرق والأنشطة التي تتماشى معهم وتتناسب مع مستوياتهم، وتناسب ظروفهم المختلفة و هذا ما جعلنا نسلط الضوء على الاتجاهات الحديثة في إعداد و تكوين معلم التربية الخاصة و نوليه اهتمامنا، حيث نهدف من خلال هذه الأوراق البحثية أن نتناول بشكل من التفصيل كل ما يتعلق بهذه الاتجاهات من شروط الالتحاق بالتكوين و أساليبه و أيضا بعض خصائص برامج التدريب . الكلمات المفتاحية : استراتيجية،تأهيل،معلم التربية الخاصة. Strategies for the formation and rehabilitation of special education teachers Abstract: The teacher of special education, like other teachers, has received considerable attention with the recent emergence of global attention in children with disabilities. Educational institutions and charities have adopted this interest and have been active in studies and research dealing with the problems of disabled people. Education of such a class of students. The role of the teacher of special education differs from the role of the ordinary teacher. The teacher of special education must deal with a group of students based on a thorough understanding of their psychological characteristics, behaviors, needs, interests and interests. It also seeks to provide them with the methods, methods and activities that are compatible with them and to suit their levels and suit their different circumstances. This has led us to highlight the recent trends in the preparation and formation of the teacher of special education and give our attention. Through these papers we aim to address In detail in relation to these trends of enrollment conditions and methods and also some characteristics of training programs. Keywords: Strategy, Rehabilitation, Special Education Teacher.

الكلمات المفتاحية

استراتيجية ; تاهيل ; معلم التربية الخاصة