المداد
Volume 10, Numéro 1, Pages 121-136
2020-07-03

الاتجـــــــــــــــــــاهات الفكــــــــــــرية الكبرى لمدرسة التحليل النفسي

الكاتب : مصباحي علي .

الملخص

يتناول هذا المقال بصورة موسعه الاتجاهات الفكرية الكبرى لمدرسة التحليل النفسي بداية من "سيغموند فرويد" واضع اللبنات الاساسية لهذه المدرسة وصاحب فكرة "اللاشعور الفردي" وأهم كتاباته في هذا المجال ،ثم التحدث عن أفكار تلاميذه الذين خالفوه أمثال : "ألفريد أدلر " صاحب نظرية "عقدة النقص" التي يرى انها المحرك الاساسي للأبداع عند الفنان و"جوستاف يونغ" صاحب نظرية "اللاشعور الجمعي" التي تحكم تحركات البشرية، وختاما بالناقد الفرنسي "شارل مورون "الذي اتى بمصطلح النقد النفسي وفصل بين النقد الأدبي والتحليل النفسي واعتبر أن الثاني ما هو الا شارح للأول كل هذا في إطار تأسيس المنهجي وتأصيل معرفي تفرد به..Abstract The following article extensively addresses the major intellectual trends of the Psychoanalysis School. It opens up with "Sigmund Freud" who laid the basic building blocks of this school and the idea of "individual unconscious" in addition to his most important writings in this field. Later on, it tackles his pupils’ ideas who opposed him, such as: "Alfred Adler" with the theory of "inferiority complex", which he sees as the main engine of creativity for the artist, and "Carl Jung" with his "collective unconscious" theory governing the movements of humanity. Finally, the article deals with the French critic "Charles Moron", who came up with the term psychological criticism and separated literary criticism from psychological analysis. Furthermore, he considered that the latter is only an explanation of the former, and all of this is within the framework of his unique methodological and cognitive foundations

الكلمات المفتاحية

اللاشعور ; عقدة النقص ; النرجسية ; التحليل النفسي ; اللاشعور الجمعي