مجلة إدارة الأعمال والدراسات الاقتصادية
Volume 6, Numéro 2, Pages 147-164

The Impact Of Social Capital On Business Performance : Evidence From The Algerian Companies

Authors : Tagrerout Mohamed . Bouguesri Sarra .

Abstract

ABSTRACT : The concept of social capital became fashionable only relatively recently, but the term has been in use for almost a century while the ideas behind it go back further still. The aim of this research is to investigate the impact of social capital on business performance in Algerian companies through a sampling of 307 employees using an empirical study. We use the model of Jyotirmayee Choudhury (2010) , to examine the relationship between social capital and business performance.The data was collected by means of a questionnaire. Statistical techniques(Program SPSS) such as descriptive statistics, t-test, ANOVA test, correlation and multiple regressions were employed. To confirm the suitability of data collection instrument, a Kolmogorov-Smirnov (K-S) test and Cronbach’s Alpha and factor analysis . The present study found social capital has a weak impact on business performance in the Algerian companies , so it is recommended to increase the awareness of the manager on the important of social capital in result to increase the business performance, أصبح مفهوم رأس المال الاجتماعي من المفاهيم العصرية في الآونة الأخيرة ، لكن هذا المصطلح كان قيد الاستعمال لمدة قرن تقريبًا ، بينما الأفكار التي يتبناها هذا المفهوم تعود إلى أبعد من ذلك.الهدف من هذا البحث هو دراسة أثر رأس المال الاجتماعي على أداء الأعمال في المؤسسات الجزائرية من خلال عينة عشوائية بسيطة متكونة من 307 موظفين بإستخدام نموذج (Jyotirmayee Choudhury (2010 تم دراسة العلاقة بين رأس المال الاجتماعي وأداء الأعمال ، وقد تم جمع البيانات عن طريق استبيان. تم استخدام التقنيات الإحصائية اعتمادا على برنامج spss. الهدف من هذا البحث هو دراسة تأثير رأس المال الاجتماعي على أداء الأعمال في المؤسسات الجزائرية وتوصلنا من خلاله على أن هذا النوع من رأس المال له تأثير ضعيف على أداء الأعمال في المؤسسات الجزائرية، لذلك من الموصى به هو زيادة الوعي لدى المدير على أهمية رأس المال الاجتماعي الذي يؤدي لزيادة أداء الأعمال .

Keywords

Social capital ; Business performance ; Algerian companies