أبعــاد
Volume 7, Numéro 1, Pages 225-238
2020-06-30

جمالية الرّمز في الشّعر الجزائريّ الحديث – دراسة بلاغيّة لمقتطفات شعريّة عند مفدي زكريا – .

الكاتب : مويسي مخطار .

الملخص

سياق حديثنا هنا عن الرّمز ية وجماليتها في الشّعر الجزائريّ الحديث، هذا الرّمز الّذي يقوم أساسا على مبدإ اكتشاف نوع من التّشابه الجوهري المكنون بين شيئين اكتشافا ذاتيا، مبتكرا والجمع بين الحسيّ والمعنويّ بصورة ساحرة وموحية ومؤديّة للمعنى تأدية ممتازة، حيث يُعمق المعنى ويعطيه بعداً فنّياً وجماليّا تستحسنه النفس الإنسانية و يدفعها للتفكير والتوقف بل والوقوف. هذا ما وجد في الشّعر العربي الحديث عموماً والجزائريّ بشكل خاص. وتأسيساً على ما سبق، تهدف فكرة هذه المداخلة الموسومة بــ " جمالية الرّمز في الشّعر الجزائريّ الحديث – دراسة بلاغيّة لمقتطفات شعريّة عند مفدي زكريا – " إلى إلقاء الضّوء على البعد الجماليّ والفنّي للرمز في الشّعر الجزائريّ ّ و لدى مفدي زكريا خصوصاً ، و كانت نتائج البحث كلها إجابة على مجموعة من الإشكالات لعل أهمها : ما الرّمز لغة ً واصطلاحا ً؟ وأين تكمن جماليته ؟ و كيف وظف الشّاعر مفدي زكريا الرّمز و أنواعه في قصائده ؟ و كذا ما الأثر الجماليّ لرّمز الموظف في المقتطفات المختارة في نفسية القارئ ؟ The context of our conversation here is about symbolism and its aesthetics in modern Algerian poetry. This symbol, which is mainly based on the principle of discovering a kind of essential similarity between two things, is a self-discovery, innovative, and the combination of sensual and moral in a charming, suggestive and leading to the meaning of an excellent performance, where it deepens the meaning and gives it an artistic and aesthetic dimension. The human psyche drives it to think, stop and even stand up. This is what was found in modern Arab poetry in general and Algerian in particular. Based on the foregoing, the idea of this intervention marked with “Aestheticism of the symbol in modern Algerian poetry - a rhetorical study of poetry extracts at the heart of Zakaria” - sheds light on the aesthetic and artistic dimension of the symbol in Algerian poetry, and with the chief of Zakaria in particular, and to answer what I thought that I present a set of problems, perhaps the most important of them: What is the symbol language and terminology? And where does his beauty lie? How did the poet Moufdi Zakaria employ the types in his poems? Also, what is the aesthetic effect of the employee symbol in the selected quotes on the reader's psychology?

الكلمات المفتاحية

الرّمز ،الجماليّة ، الشّعر ، الجزائريّ ، مفدي زكريا .