مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 4, Pages 609-624

دور الإعلام السياحي في التسويق للجزائر كوجهة سياحية دراسة ميدانية على عينة من الوكالات السياحية في ولاية باتنة

الكاتب : مقعاش يوسف .

الملخص

يتناول هذا المقال واحدة من أهم القضايا في مؤسسات القطاع السياحي،والمتمثلة في تسويق الوجهة السياحية كعملية أساسية في قيام القطاع السياحي عبر مختلف المؤسسات الناشطة في المجال السياحي في الجزائر ،وذلك عبر الإعلام السياحي الذي يعد السبيل الرئيسي في تسويق وجهة الجزائر السياحية لمختلف السياح سواء المحليين أو الأجانب ،وهو ماتسعى إليه الجزائر عبر الوكالات السياحية لتسويق والترويج لوجهة الجزائر السياحية وخاصة مع تعدد وسائل الإعلام السياحي . في هذا السياق تأتي هذه الدراسة لتسلط الضوء على بعض العوامل والقواعد الأساسية لتسويق وجهة الجزائر السياحية عبر مختلف وسائل الإعلام السياحي ،وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة معتمدا على استمارة الاستبيان في الجانب الميداني والتي وزعت على الوكالات السياحية مستهدفين مدراء الوكالات السياحية ومسيريها حيث قدرت عدد الوكالات السياحية 23 وكالة،وقد أكدت نتائج الدراسة على العلاقة الإرتباطية بين تسويق الوجهة السياحية والإعلام السياحي من وجهة نظر مدراء الوكالات السياحية ،ونستدل ذلك بقيمة معامل الإرتباط (R) تساوي 0.79. Abstract: This article addresses one of the most important issues in the tourism sector institutions, and in the marketing of tourist destination as a basic process in rising the tourism sector across the different active institutions in the field of tourism in Algeria, through the tourism media, which is the main way in the marketing of the destination Algeria tourist various of tourists whether local or foreign, which is roomier Algeria through the tourist agencies to market and promote the destination tourist of Algeria, especially with pluralism media tourist . In this context, this study come To highlight on some factors and the Basic Rules of the marketing of the destination tourist of Algeria through the different of tourism media, has been using descriptive analytical method in this study used the questionnaire in the field side, which was distributed to the tourist agencies targeted the directors of tourist agencies, managers and where the capacity of a number of tourist agencies 23 agencies, has confirmed the results of the study on the relationship Connectivity between the marketing of tourist destination and media tourist through the point of view of directors of tourist agencies, and we argue that the value of the correlation coefficients (R) equal 0.79.

الكلمات المفتاحية

السياحة، تسويق ،الوجهة السياحية ، الإعلام السياحي