مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 4, Pages 571-584

الكشف المبكر لذوي صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة

الكاتب : يوسف د. رحاب . أبو شمالة د. فرج .

الملخص

ملخص: هدف هذا البحث إلى التعرف على التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة، وخصائصهم، وأسباب هذه الصعوبات لديهم، وتحديد مفهوم الكشف المبكر لذوي صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة، وأهمية الكشف او التدخل أو التقييم أو التشخيص المبكر، وأغراضه، وإجراءاته، وطرق وأساليب وأدوات الكشف المبكر، ومشكلاته، وسبل التغلب عليها (أو التخفيف) من حدتها، للعيش في مستقبل مشرق لأطفالنا، واتبع الباحثان المنهج الوصفي التحليلي. وتناول الباحثان في هذا البحث المباحث (او المحاور) التالية: صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة، أسباب صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة، خصائص التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة، الكشف المبكر لذوي صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة، أهمية الكشف او التدخل أو التقييم المبكر لذوي صعوبات التعلم، أغراض الكشف المبكر عن صعوبات تعلم القراءة، إجراءات الكشف المبكر عن صعوبات تعلم القراءة، استراتيجيات وطرق وأساليب وأدوات الكشف المبكر لذوي صعوبات التعلم، الاعتبارات الواجب الأخذ بها قبل قرار البدء بعملية الكشف أو التقييم المبكر، مشكلات الكشف المبكر لذوي صعوبات التعلم، وسبل التغلب عليها (او التخفيف) من حدتها. وفي ضوء نتائج البحث أوصى الباحثان بمجموعة من التوصيات أهمها: الاهتمام برعاية وتعليم وتدريب وتأهيل التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة وفتح آفاق الأمل المشرق لديهم، ولدى أسرهم، ومجتمعهم، وضرورة الكشف او التدخل او التقييم المبكر للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة ليعيشوا في مستقبل مشرق لأطفالنا، وتحسين وتطوير استراتيجيات وطرق وأساليب وأدوات الكشف المبكر لذوي صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة، والتركيز على كشف صعوبات التعلم النمائية في مرحلة الطفولة المبكرة لمعالجة صعوبات التعلم الأكاديمية والدراسية، والمحافظة على أخلاقيات المهنة، ومشاعر، وكرامة ذوي صعوبات التعلم في مرحلة الطفولة المبكرة، وذويهم لإكسابهم القدرة على التكيف، والتفكير المنطقي والإبداع والابتكار وحل المشكلات. Abstract The purpose of this research is to identify students with early childhood learning disabilities, their characteristics, reasons for their difficulties, and to identify the concept of early detection of early childhood learning disabilities, and the importance of detection, intervention, assessment or early diagnosis, its purposes, procedures, and methods. Methods and tools of early detection, and problems, and ways to overcome (or mitigate) of the intensity, to live in a bright future for our children, and followed the researcher descriptive analytical approach. * The researcher in this research dealt with the following (or axes):Learning difficulties in early childhood. Causes of learning difficulties in early childhood, Characteristics of pupils with learning difficulties in early childhood, Early detection of people with learning disabilities in early childhood, The importance of detection, intervention or early assessment of people with learning disabilities, The purposes of early detection of learning difficulties reading, Procedures for early detection of reading difficulties. Strategies, methods, methods and tools for early detection of people with learning disabilities, Considerations to be taken before the decision to start the early detection or assessment process and Problems of early detection of people with learning difficulties, and ways to overcome them (or mitigation) of severity. In light of the results of the research recommended the researcher a set of recommendations, the most important: To care for the care, education, training and rehabilitation of students with learning disabilities in early childhood and to open up bright prospects for them, their families and their society. The need to detect, intervene or early assessment of students with learning disabilities in early childhood to live in a bright future for our children. Improve and develop strategies, methods, methods and tools for early detection of those with learning disabilities in early childhood. Focus on the detection of developmental learning difficulties in early childhood to address academic and learning difficulties. Maintain the ethics of the profession, feelings, and dignity of people with learning disabilities in early childhood, and their families to give them the ability to adapt, and logical thinking and creativity, innovation and problem solving.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الكشف المبكر، صعوبات التعلم، مرحلة الطفولة المبكرة. ; Keys words: early detection, learning difficulties, early childhood