المجلة الجزائرية للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 8, Numéro 1, Pages 365-385

مؤشرات جودة خدمات التوجيه المهني كما يدركها طلبة التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان ومدى رضاهم عنها

الكاتب : أستاذ.دكتور سامر جميل رضوان . أستاذ خلفان المكتومي .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف إلى العلاقة بين مؤشرات جودة خدمات التوجيه المهني كما يدركها طلبة التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان ومدى رضاهم عنها. بلغ حجم العينة (806) طالباً وطالبة، منهم (350) طالب، و(456) طالبة. وقد أعد الباحثان في هذه الدراسة استبانة تتضمن مجالين (مؤشرات جودة خدمات التوجيه المهني ومدى جودة الخدمة). أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة احصائية عند مستوى بين جودة الخدمة المقدمة من وجهة نظر الطلاب ورضاهم عن الخدمة الارشادية، كما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة بين الذكور والإناث في مستوى جودة الخدمة المقدمة من وجهة نظر الطلاب ورضا الطلبة عنها لصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين طلبة التخصص "البحتة والتطبيقية" في مستوى جودة الخدمة المقدمة ورضا الطلبة عنها، ووجود فروق دالة بين طلبة الصفين الحادي عشر والثاني عشر في مستوى جودة الخدمة المقدمة ورضا الطلبة عنها لصالح طلبة الثاني عشر، وخلصت الدراسة أنه بالإمكان التنبؤ برضا الطلبة عن الخدمة من خلال نوعية الخدمة التوجيهية المقدمة لهم. The purpose of this study is to identify the relationship between quality indicators of vocational guidance services as perceived by students of post-primary education in North al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman and their satisfaction with them. The sample size was 806 male and female students, that is, 350 male students and 456 female students. The researchers prepared a questionnaire that includes two areas (quality indicators of vocational guidance services and quality of services). The results showed a statistically significant correlation between the quality of services provided based on the point of view by the students and their satisfaction with the guidance services. There were also statistically significant differences between males and females in the level of quality of services provided based on the point of view by the students and their satisfaction with the provided services in favor of females. There were no statistically significant differences among the students of the "pure and applied" specialization in the level of quality of services provided and the students' satisfaction with it. There were significant differences between the 11th and 12th-grade students in the level of quality of services provided and the satisfaction of students in favor of 12th-grade students. The research concluded that the students' satisfaction with service can be predicted through the quality of guidance service provided to them.

الكلمات المفتاحية

التوجيه المهني؛ طلبة التعليم ما بعد الأساسي؛ محافظة شمال الباطنة؛ سلطنة عُمان؛ جودة خدمات التوجيه المهن؛ الرضا المهني؛ الاختيار المهني.