مجلة نماء للإقتصاد والتجارة
Volume 4, Numéro 1, Pages 133-158
2020-06-28

مقارنة معيارية لقياس الحوكمة في الجامعات الجزائرية Benchmarking To Measure Governance In Algerian Universities

الكاتب : بوسالم أبو بكر . غديري داود . بوحبل سارة .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الورقة إلى معرفة مدى تطبيق معايير الحوكمة في الجامعات الجزائرية، من خلال الاعتماد على تحليل نتائج المقارنة المعيارية باستخدام "بطاقة فحص حوكمة الجامعات" التي أقر بها البنك الدولي، هذه البطاقة تعتبر أداة لقياس حوكمة الجامعات من خلال خمسة (05) أبعاد، هي: السياق الرسالة والأهداف، توجه الإدارة، الاستقلالية، المساءلة، المشاركة. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أهمها أن تحديد رسالة وأهداف الجامعات الجزائرية يتم من قبل الدولة، وأن جميع الجامعات الجزائرية لديها إستراتيجية، سواء على مستوى الجامعة أو الكلية، كما تعاني مؤسسات التعليم العالي الجزائرية من ضعف في "الاستقلالية الذاتية" لاسيما الاستقلالية المالية، وأيضا المستوى المنخفض للمسؤولية الاجتماعية والمالية، كذلك وجود قصور في مشاركة أصحاب المصلحة في المؤسسات الجامعية الجزائرية. Abstract: This paper aimed to know the extent of applying the standards of governance in Algerian universities, by relying on an analysis of Benchmarking results using the " University Governance Screening Card " approved by the World Bank, this card is a tool to measure the governance of universities through five (05) dimensions, namely: Context, Mission, and Goals, Management, Autonomy, Accountability, Participation. The study reached a set of results, the most important of which is that the mission and goals of Algerian universities is defined by the state, and that all Algerian universities have a strategy, both at the university or college level, and Algerian higher education institutions suffer from weaknesses in "autonomy", especially financial autonomy. Also, the low level of social and financial responsibility, as well as a lack of stakeholder participation in Algerian university institutions.

الكلمات المفتاحية

الحوكمة الجامعية ; معايير الحوكمة الجامعية ; قياس الحوكمة ; المقارنة المعيارية ; بطاقة فحص حوكمة الجامعات ; الجامعات الجزائرية ; University Governance ; University Governance Standards ; Measurement of Governance ; Benchmarking ; University Governance Screening Card ; Algerian Universities