مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 2, Numéro 3, Pages 185-197
2016-03-01

تفعيل التوجه بالزبون لرّفع من تنافسية المؤسسة

الكاتب : نجاة بن حمو . عبد القادر بودي .

الملخص

في ظل المنافسة الشديدة أصبحت المؤسسات تبحث عن كل ما يميزها لرّفع من تنافسيتها وتحقيق التفوق في السوق، ومن اجل هذا أصبحت على قناعة تامة بان بقائها مرهون بمدى تفوقها في تلبية رغبات وتوقعات زبائنها، وان توجهها بالزبون هو الاختيار الأنسب الذي يجب وضعه في صميم استراتيجياتها، فمسالة التوجه بالزبون لم تعد مسالة اختيارية، بل أصبحت واجب يفرض على المؤسسة التطوير والتحسين المستمر للمنتوجاتها في كل النواحي، ذلك لأن الزبون يبحث دائما عن التجديد والتميز في كل ما تعرضه المؤسسات، وعليه إذا استطاعت المؤسسة أن تحقق كل تطلعات الزبون، والتي تجعله يشعر بتحقيق آماله وتوقعاته، مما يؤدي إلى رضا الزبون، حيث أن رضاه عن منتوج معين سيدفعه إلى تكرار الشراء، والحديث الايجابي عن المؤسسة ومنتوجاتها، هذا ما سيؤدي إلى تحسين تنافسية المؤسسة وزيادة قوتها. In light of fierce competition has become institutions looking for everything that distinguishes it to raise the competitiveness and achieve excellence in the market, and for this have become convinced that their survival depends on the extent of its superiority in meeting the desires and expectations of its customers, and directed the customer is the most appropriate choice , which must be put at the heart of strategies, customer orientation the question no longer a matter of choice, it has become the duty imposed on enterprise development and continuous improvement of its products in all respects, because the customer is always looking for innovation and excellence in all that he institutions , Thus, if the organization has been able to check all the expectations of the customer , which makes it feel to achieve their hopes and expectations, which leads to customer satisfaction, as satisfaction with a particular product will be tempted to repeat purchase , and talk positive about the organization and its products, this will lead to a competitive organization to improve and increase their strength .

الكلمات المفتاحية

التنافسية، التميز، الرضا، الزبون، القيمة المدركة، الولاء. competitiveness, excellence, satisfaction, customer, perceived value, loyalty.