جماليات
Volume 7, Numéro 1, Pages 232-254
2020-06-28

مساكن مطماطة بتونس مجال للتصوير تحت الأرض

الكاتب : رمضان نجم الدين . بوخموشة الياس .

الملخص

ملخص: يعتبر البحث عن مسكن هاجسا انسانيا على مر العصور. حيث تتجلى ارهاصات الحاجة إلى المأوى مع الانسان البدائي، الذي التجأ الى الكهوف والمغاور ليحتمي بها من أخطار الطبيعة. وتعد النقائش على جدران هذه الكهوف، خير دليل على مرحلية تطور وتقدم الشكل الأولي للعمارة، وإنفتاحها على ممارسات مبتكرة. وفي هذا الإطار سندرس علاقة الصورة بالعمارة ودورها في التوثيق والحفاظ على نمط معماري يعد إرثا إنسانيا . فالمساكن الحفرية بمطماطة ليست أثارا بدائية، بل هي شكل معماري إنتشر في هذه المنطقة التابعة لولاية قابس التونسية، في حقبة زمنية ليست بالبعيدة. نمط مستدام يدعونا للبحث في أسراره وترسيخ قيم المحافظة على إرثه المنحوت تحت الأرض. ونؤكد بذلك على دور الفن من جانب الصورة والتصوير السينمائي في علاقته بمجال جغرافي فريد. Abstract: The search for a home has been a humanitarian concern over the ages. The stresses of the need for shelter are evident with the primitive man, who resorted to caves to protect them from the dangers of nature. The inscription on the walls of these caves is a step-by-step demonstration of the evolution and progress of the initial form of architecture and its openness to innovative practices. In this context, we will study the relation of the image to architecture and its role in documenting and maintaining an architectural style that is considered a distinct human heritage. The Troglodyte houses are not primitive, but rather an architectural form that has spread in this area of the Tunisian state of Gabes, in a period not far away. A sustainable pattern invites us to look at its secrets and to establish the values of preserving its carved underground heritage. We thus stress the role of art through image and cinematography and its relationship to a distinct geographical area.

الكلمات المفتاحية

مسكن ; الحفرية ; نمط معماري ; التصوير السينمائي ; الفن