مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 2, Numéro 3, Pages 143-154
2016-03-01

تسويق منتوج تأمين الكوارث الطبيعية

الكاتب : بشير بودية .

الملخص

إن تسويق الخدمة التأمينية يتمثل في تقديم الوعد بالخدمة ما بعد البيع مقابل دفع المؤمن له القسط التأميني ، لكن خصوصية هذه الخدمة لا تتيح للمستفيد التعرف عليها أكثر . لذا يجب على شركات التأمين التعرف بدقة على حاجات ورغبات المستفيد باعتباره أساس كافة القرارات التسويقية. وهذا انطلاقاً من البحث عن الدوافع وراء شرائه لخدمات التأمين من حيث النوعية التي يريدها، ومستوى الجودة التي يتوقعـها، والسعر الذي يناسبه، وزمان ومكان الحاجة إليها ضمانا لرضا المستفيد وكسب ولائه. The marketing of insurance is to provide the promise of after-sales service for payment of insurance premium by the insured, but the privacy of this service does not allow the beneficiary to identify it more. Therefore, the insurance companies must accurately identify the needs and wishes of the beneficiary, as all marketing decisions should suit him. They should conduct research on the motives behind the purchase of the insurance services, in terms of the quality that the beneficiary wants, the level of quality that he would expect, the price that suits him, and when and where he actually needs the service .By doing so, the companies can ensure the beneficiary’s satisfaction and earn his loyalty.

الكلمات المفتاحية

التأمين ،التسويق، ،الجودة ، الخدمات، الكوارث الطبيعية . Insurance, Marketing, Quality, Service, Natural Disasters.