جماليات
Volume 6, Numéro 1, Pages 53-79

شوبنهور: إرادة الحياة والموسيقى كممارسة ميتافيزيقية للخلاص Schopenhauer: The Will To Live And Music As A Metaphysical Practice Of Salvation.

الكاتب : كيبيش عبد الرحمان .

الملخص

ملخص: يسعى هذا المقال إلى إبراز تصور شوبنهور الفلسفي للموسيقى، لا باعتبارها مجرد وسيلة للمتعة الجمالية بل باعتبارها وسيلة فنية للخلاص من الألم، الألم الناجم عن الخضوع للضرورة التي تفرضها الإرادة العمياء على الحياة والوجود، فهي في نظره الفن الوحيد الذي يستطيع أن ينتج الفكرة في ذاتها لا كما تنتجها بقية الفنون في صورة نماذج أو أفكار خاضعة لقوانين التمثل، فما يميز الموسيقى عن بقية الفنون، هو أنها كنشاط فني تفلت من مبدأ المكان كليا كما تختزل المسافة الزمنية بين البنية الجوهرية للخبرة الفنية والماهية، فيغدو زمن الخبرة الفنية هو زمن الإرادة الكية لا زمن الظواهر المتجلية فيها، وفي ذلك يكمن خلاص الفنان من الضرورة. Abstrait : This article seeks to highlight Schopenhor's philosophical perception of music, not only as a means of aesthetic pleasure but as an artistic means of salvation from pain, the pain of submitting to the necessity that the blind will imposes on life and existence. According to him, it is the only art that can produce the idea in itself, not like the rest of the arts in the form of models or ideas subject to the laws of representation. And what distinguishes music from the rest of the arts is that, as an artistic activity, it completely escapes the principle of place, and reduces the temporal distance between the intrinsic structure of artistic experience and essence. thus the time of aesthétic experience becomes the time of total will, not the time of phenomena, and in that habits the salvation of the artist from necessity

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: إرادة، إرادة الحياة، الموسيقى، ممارسة ميتافيزيقية، الخلاص. ; Key words : Will, will to live, music, métaphysical practice, salvation.