Revue d'ECONOMIE et de MANAGEMENT
Volume 19, Numéro 1, Pages 114-124
2020-06-27

الاعلام والسياحة في الجزائر اي مفارقات

الكاتب : بلمرداسي يامن . عشي صليحة .

الملخص

تسعى هذه الدراسة إلى تشخيص دور الإعلام السياحي من خلال وسائل الإعلان المختلفة أو الترويج المتمثلة بالوسائل المقروءة والمسموعة والمرئية، كالمهرجانات والمعارض والأفلام والتبادل العيني للمطبوعات والوفود والفرق الفنية والأفلام وغيرها، لتسويق السياحة وإبراز إمكانيات البلدان في هذا المجال. كما تهدف الدراسة إلى الوقوف على المفارقات بين العلاقة بين السياحة والإعلام في الجزائر. وتوصلت الدراسة إلى أن الجزائر من الدول التي تتوفر على إمكانيات سياحية هائلة ومتنوعة وعلى قدر من الأهمية يمكن أن تؤهلها لتكون في مصاف الدول الرائدة في مجال السياحة، وأن تكون مجالا واسعا لبناء أقطاب سياحية طبيعية، ثقافية، بيئية، تاريخية وترفيهية، والمفارقة في ذلك تكمن في غياب دور الإعلام السياحي في إقامة علاقات وتحقيق التكيف والتفاهم مع العالم، والتسويق للجزائر كوجهة سياحية تتمتع بمقومات الجذب السياحي، وتحسين صورة البلاد لدى السائحين بالداخل والخارج This study seeks to diagnose the role of tourism media through various advertising means or promotions represented in print, audio and visual means, such as festivals, exhibitions, films, in-kind exchange of publications, delegations, technical teams, films, etc., to promote tourism and highlight the capabilities of countries in this field. The study also aims to identify the differences between the relationship between tourism and the media in Algeria. The study concluded that Algeria is one of the countries that have huge and varied tourism potentials and of some importance that can qualify them to be in the ranks of the leading countries in the field of tourism, and to be a wide field for building natural tourism poles, cultural, environmental, historical and entertainment, and the irony in that lies In the absence of the role of tourism media in establishing relationships and achieving adaptation and understanding with the world, marketing to Algeria as a tourist destination that enjoys the potential for tourism attractions, and improving the country's image among tourists at home and abroad

الكلمات المفتاحية

الإعلام ;السياحة ;الإعلام السياحي ;مفارقات قي العلاقة ;رؤى مستقبلية