مجلة أنثروبولوجية الأديان
Volume 16, Numéro 2, Pages 841-854
2020-06-15

Gender Social Behaviour And Cultural Norms Of Politeness In Classrooms

Authors : Zemri Amel .

Abstract

Theories of politeness are exploited to look into the primary factors that may provide differences between students and teachers verbal and non verbal behaviour. Classroom politeness in the current study is defined depending on a range of strategies and behaviours that the students achieve in dissimilar situations. The study explores through note taking, observation, questionnaires and a discourse completion test to check the way gender use of politeness strategies. The social variables affect gender use of politeness strategies in interactions depending on the situation. Besides, males are polite more than females in some contexts. إنّ نظريات اللباقة تولي عناية كبيرة بدراسة الأسباب الرئيسية التي تؤدي إلى إيجاد اختلافات لغوية لفظية، وغير لفظية وإشارية بين الطلبة والمدرِّسين .ذلك أن دراسة إستراتيجيات اللباقة اللغوية في الأقسام الدراسية تستند الى مجموعة من الحالات السلوكية التي يستعملها الطلبة للتواصل وفق وضعيات متعددة ومتمايزة. ولعل المعلومات التي بني عليها البحث تقوم على الملاحظة، و تدوين أهم تفاصيلها وحيثياتها ، والاستناد إلى الاستبانات و اختبارات الخطاب اللغوي؛ بغية الوصول إلى تفسير سائر الاستعمالات اللغوية وإستراتيجياتها وتحليل العوامل الاجتماعية المؤثرة في الظاهرة السلوكية المتمثلة في اللباقة بين الجنسين من خلال المحادثات المتبادلة . . الكلمات المفتاحية : اللباقة، التواصل، الخطاب اللغوي، الإستراتيجيات اللغوية، المحادثات، الجنسان.

Keywords

Classroom interactions, Codes, Gender, Politeness, Social variables