مجلة البحوث التربوية والتعليمية
Volume 9, Numéro 1, Pages 123-164
2020-06-26

التّغيُّر المفهومي وعلاقته بعملية التعلّم

الكاتب : بوختالة مصطفى .

الملخص

تقر النظرية البنائية بأنّه لا يحدث التّعلّم ما لم يحدث تغيُّر في البنية المفاهيمية للمتعلّم لأنّها تنظر في جوهرها إلى التّعلّم على أنّه عملية بناء مستمرة ونشطة وغرضية، أي أنّها تقوم على إبداع المتعلّم لتراكيب معرفية جديدة أو إعادة بناء تراكيبه أو منظومته المعرفية اعتمادا على نظرته إلى العالم؛ والتّعلّم في منظورها ليس عملية تراكمية للمعرفة، بل هو عملية إبداع تُحدث تغيُّرات في التّراكيب المعرفية لدى المتعلّم. وتأسيساً على ذلك يهدف هذا المقال إلى تعريف التّغيُّر المفهومي ونوعيه، وشروط حدوثه، واستراتيجياته ونماذجه ، وتبيان علاقته بعملية التعلّم. الكلمات المفتاحية: التّصورات البديلة – التعلّم – البنية المفاهيمية – التّغيّر المفهومي. Abstract Constructivism affirms that learning does not occur unless there is a change in the conceptual structure of the learner because it mainly perceives learning as a continuous, active and purposeful construction process. In other words, the learning process is based on either the learner’s creativity of new cognitive structures, or the reconstruction of his own structures, or the reconstruction of his cognitive system relying on his view of the world. According to Constructivism, learning is not accumulative process of knowledge, but a creative process causing changes in the learner’s cognitive structures. Based on what is mentioned previously, the purpose of this article is to define the conceptual change and its types, the conditions of its occurrence, its strategies and models, and its relationship with the learning process. Key words: Alternative perceptions, learning, conceptual structure, conceptual change

الكلمات المفتاحية

التّصورات البديلة – التعلّم – البنية المفاهيمية – التّغيّر المفهومي.