الرواق
Volume 6, Numéro 1, Pages 37-53

البنية العاملية لمقياس التعلم التنظيمي

الكاتب : ساخي بوبكر . سعيدات محمد . تيغزة أمحمد .

الملخص

الملخص: استهدف البحث دراسة البنية العاملية لمفهوم التعلم التنظيمي بناء على مقياس سينج (Singe) في سياق ثقافي مختلف عن السياق الثقافي الأصلي للمقياس. نموذج سينج ينظر إلى التعلم التنظيمي كمفهوم يتألف من خمسة أبعاد وهي: التفكير النظمي؛ التمكن الشخصي؛ النماذج الذهنية؛ الرؤية المشتركة؛ تعلم الفريق. طبق المقياس على عمال مؤسسة سونلغاز بولاية بوهران (276 فردا)، واستعمل التحليل العاملي التوكيدي باستخدام حزمة AMOS-22. وبناء على مخرجات التحليل العاملي التوكيدي تم تقدير الصدق التقاربي، والصدق التمايزي، وثبات المفهوم، وألفا كرونباخ. وأظهرت النتائج بأن بنية مفهوم التعلم التنظيمي– كما قيس بمقياس سينج - يتكون من خمسة عوامل(التفكير النظمي والتمكن الشخصي والنماذج الذهنية والرؤية المشتركة وتعلم الفريق.)، وأن هذه البنية الخماسية لمفهوم التعلم التنظيمي تتوفر على مطابقة جيدة للبيانات، وتتوفر على مستوى مناسب من الصدق والثبات. The aim of the present research is to examine the construct validity and reliability of the Singe’s organizational learning scale administered in a culturally diverse environment from the original cultural environment. organizational learning – according to Singe’s the oretical model- is a construct manifested in five dimensional or factorial cognitions: Systematic Thinking؛ Personal Mastery؛ Mental Model؛ Shared Vison؛ Team Learning. Data were collected from 276 employees. To investigate the multidimensional nature of the organizational learning construct and the validity of the scale, confirmatory factor analysis was conducted using AMOS-22. Validity was assessed through convergent and discriminant validity; whereas reliability was measured via Cronbach alpha and Construct Reliability. Results showed satisfactory fit between the data and the theoretical model (corroborate the five-factor structure of the organizational learning construct), and adequate level of validity and reliability of the organizational learning construct.

الكلمات المفتاحية

التعلم التنظيمي، نموذج سينج للتعلم التنظيمي، التحليل العاملي التوكيدي، الصدق، الثبات. ; organizational learning, Singe's Model of organizational learning, confirmatory factor analysis, Validity, Reliability.