المجلة الجزائرية للتنمية الإقتصادية
Volume 7, Numéro 1, Pages 55-70

مجلس المحاسبة الجزائري كضمانة لحوكمة التسيير والمال العام The Algerian Accounting Council As A Guarantee Of Governance Of The Management And Public Money

الكاتب : عوادي عبد القادر . عوادي مصطفى . صحراوي العيد .

الملخص

حاول الباحث من خلال مقاله هذا التطرق إلى أحد أهم المؤسسات الجزائرية وهو مجلس المحاسبة و يعتبر ضمانة من أكبر ضمانات حكامة التسيير الإداري العام، سواء في جانبه المركزي أو اللامركزي، هذه المؤسسة التي أنشأهاالتي أنشأها المشرع الجزائري من أجل أهداف وغايات سامية جدا إلى غاية جزم البعضبأن مثل هذه المؤسسات يجب أن ينشئهاالمؤسس الدستوري ويعطيها صفة الاستقلالية التامة لها ولأعضائها فالباحث من خلال هذا الموضوع أراد أن يقدم نظرة تحليلية لهذه المؤسسة من خلال فرض أهم ما يتعلق بها من تكوين وصلاحيات ومهام إلى غير ذلك مما حدده الدستور كالمؤسس الدستوري لسنة 1976 من خلال مادته الـ 190 وكذلك دستور 1989 في المادة 160 ودستور 1996 وكذلك تعديل دستور2002 و 2008 وتبرز أهم وظائف هذا المجلس في رقابة المال والتسييرالعام وكذلك مراقبة كل سهم عمومي في أي المؤسسات والشركات مهما كانت خاصة او عامة إلى جانب كون هذه المؤسسة من أهم الهيئات الاستشارية في البلاد. The researcher tried through this article Address one of the most important Algerian institutions, It is an accounting board, and considered of the biggest guarantees of the governance of general administrative management. In its central or decentralized side, This institution created by the Algerian legislator for high goals and objectives, to the very confirmation of some that such institutions must be established by the constitutional founder and gives her the full independence of her and her members through this subject, the researcher wanted to provide an analytical view of this institution through Imposing the most important of its composition and powers and other functions as specified in the Constitution. As the constitutional founder of 1976 through its article 190. As well as the 1989 Constitution in Article 160 and the 1996 Constitution as well as the amendment of the Constitution of 2002 and 2008, The most important functions of this Council are shown In the control of money and public administration as well as monitoring each public arrow in any institutions and companies, whether private or public, In addition to the fact that this institution of the most important advisory bodies in the country.

الكلمات المفتاحية

مجلس المحاسبة؛ حوكمة التسيير؛المال العام؛رقابة التسيير. ; Accounting Council;governance of the Management;public money;the control of administration.