أبوليوس
Volume 7, Numéro 2, Pages 61-76
2020-06-25

سيمياء التلقي: في إراءة التأويل للناقد عبد القادر فيدوح

الكاتب : علي قادرة غيثاء .

الملخص

ملخص: لأنَّ النصَّ (شعرًا كان أم نثرًا) بنيةٌ لغويَّةٌ أدبيَّةٌ ثقافيَّةٌ، تضمرُ مالا تظهره، كانَ التأويل جسرَ عبورٍ لابد من ارتقائه ولوجًا عالمها المضمر، والتعرف إلى نسق مبدعه الثقافي من خلال (إراءة التأوبل) للناقد الدكتور عبد القادر فيدوح، الكتاب الذي نسعى – في دراستنا هذه - إلى تقصِّي سيرورة خطِّه التأويلي، والوقوف على ذرا مفاصله في فك مرموزات النص، وشيفراته، وسيمياء مفرداته، ورؤاه إليه. سعى الناقد إلى استنطاق مسكوت النص المُرْجَأ، وبعثه من جديد في كتابه الذي سعى فيه ببراعة إلى فتح باب النص الغامض، وكشف اللَّامقول فيه، رفعًا للمُواري منه والمُغَطَّى، وزرعًا لروح التجديد إلى اللامتناهي من الدلالات، بغرض الحصول على أجوبة مرتبطة بمشروع الإنسان في الوجود من ظاهر وباطن، فالتأويل- باختصار- اقتحام الخبيء واللامرئي في النص، ومسار مفتوح، يصوغ أسئلته في فضاء النص، اعتقادًا بأن العلاقة التي تجمع التأويل بالشعر علاقة تكامل، رغبة في البحث عن أغوار الشيء في الذات ومحيطها الكوني، والنص بوصفه تأسيسًا لما يضطلع به الآتي. Abstract: Because the text (poetry or prose) is a literary, cultural, linguistic structure with an atrophy of what it shows. Interpretation was a transit bridge that must be elevated to enter its tacit world, and get to know it according to its cultural creativity from During the (reading of the book) of the critic, Dr. Abdel Qader Fidouh, the book that we seek - in our study - to investigate the process of his interpretive plan, and to find a detailed link in the decoding of the text, and its codes And the semiotics of his vocabulary, and his visions of it. The critic sought to question the silence of the delayed text, and sent it again in his book, which he brilliantly sought to open the door of the mysterious text, and uncover the inferiority in it, To raise the hidden and covered ones, and to cultivate the spirit of renewal to the infinite semantics, for the purpose of obtaining answers associated with a project Man in the presence of the apparent and the subconscious, interpretation - in short - breaking into the hidden and invisible in the text, and an open path formulates his questions in the space of the text, believing that the relationship that combines interpretation Poetry has an integral relationship, a desire to search for the object’s depths in the self and its cosmic surroundings, and the text as a basis for what is being done by the following.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: إراءة، تأويل، الخبيء، اللامرئي، دلالة، نص. ; Key words: reading, interpretation, hidden, invisible, Indication, text