العربية
Volume 7, Numéro 2, Pages 130-145
2020-06-15

موهبة الطفل بين ثقافة الإبداع وثقافة الذاكرة Children's Talent Between A Culture Of Creativity And A Culture Of Memory

الكاتب : بكوش جميلة .

الملخص

الملخص: لا شك أنّ الأطفال متفاوتون في مهاراتهم وميولاتهم وحاجاتهم، كلّ وفق مراحل نموّه الجسمي والعقلي والنّفسي، ولقد أجمعت الدراسات أنّ مواهب الأطفال تتّفتق في ضوء هذه المراحل العمرية، متدرجّة، تنتظر من يعتني بها ويوجّهها لتتبلور وتكتمل. لذلك سنحاول في هذه الورقة البحثية مساءلة القائمين على المنظومة التربوية عن مدى اعتنائهم بمهارات الطفل الموهوب؟ وهل يضعون في أولويات اهتمامهم قدراته الإبداعية التي تميّزه عن غيره؟. Abstract: There is no doubt that children vary in their skills, tendencies and needs, each according to the stages of his physical, mental and psychological development, and scientists have agreed that children's talents fade in light of these age stages, gradually, waiting for someone to take care of them and direct them to crystallize and complete. Therefore, in this research paper, we will try to hold those in charge of the educational system accountable for their caring for the talented child's skills. Do they prioritize their interest in his creativity, which sets him apart from others?

الكلمات المفتاحية

الموهبة؛ الطفل؛ الإبداع؛ الذاكرة؛ التفوق. ; : talent, child, creativity, memory, excellence