مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 16, Numéro 2, Pages 606-622

The Education Systems And Training Of Human Capital In The Maghreb Countries: Situation And Outlook

Authors : Boutaleb Oussama .

Abstract

The purpose of this paper is to present and analyze the education systems in the Maghreb countries (Algeria, Morocco, Tunisia), under the light of human capital. The weight of human capital in economic and social development of nations is indeed clearly established. All countries have tried and are still trying to improve the performance of their educational systems and research / innovation, with mixed results as it’s shown with the situation of the central Maghreb countries. The hypothesis of this work is implicit: countries that do not improve the quality of training of their human resources, cannot aspire to economic performance. Our methodology of analysis, hypothetico-deductive nature, will lead us to approach analytically, successively 3 points: 1. The concepts and theoretical foundations of human capital and training 2. The new international standard qualifying training-education systems and the cognitive advantage 3. The efficiency of educational systems in the countries of Maghreb Resumé: Cet article a pour objet la présentation et l’analyse des systèmes éducatifs des pays du Maghreb (Algérie, Maroc, Tunisie), à la lumière du concept de capital humain. Le poids du capital humain dans le développement économique et social des nations est en effet clairement établi. Tous les pays ont essayé et essaient encore d’améliorer les performances de leurs systèmes d’enseignement et de la recherche / innovation, avec des résultats mitigés comme le montre la situation des pays du Maghreb central. L'hypothèse de ce travail est implicite: les pays qui n'améliorent pas la qualité de la formation de leurs ressources humaines ne peuvent aspirer à la performance économique. Notre méthodologie d'analyse, de nature hypothético-déductive, nous a amené à aborder analytiquement, successivement 3 points: 1. Les concepts et fondements théoriques du capital humain et de la formation 2. La nouvelle norme internationale relative aux systèmes de formation et d'enseignement qualifiants et à l'avantage cognitif 3. L'efficacité des systèmes éducatifs dans les pays du Maghreb ملخص يهدف هذا المقال عرض وتحليل النظم التعليمية في البلدان المغاربية (الجزائر ، المغرب ، تونس) ، في ضوء رأس المال البشري ، المفهوم الذي أصبح الآن أساس التنافسية والأداء الاقتصادي. ثقل رأس المال البشري في التنمية الاقتصادية والاجتماعية للأمم هو واضح. لقد حاولت جميع البلدان ولا تزال تحاول تحسين أداء أنظمتها التعليمية والبحث / الابتكار ، مع نتائج مختلطة كما يتضح من الوضع في بلدان المغرب العربي الوسطى. يفترض هذا العمل ضمنيًا: لا يمكن للبلدان التي لا تحسن جودة تدريب مواردها البشرية أن تطمح إلى الأداء الاقتصادي. منهجية تحليلنا ، ذات الطبيعة الاستنتاجية الافتراضية ، دفعتنا إلى التحليلي ، على التوالي ، 3 نقاط: 1. المفاهيم والأسس النظرية لرأس المال البشري والتدريب 2. المعيار الدولي الجديد بشأن التدريب النوعي وأنظمة التعليم والمزايا المعرفية 3. فعالية النظم التعليمية في البلدان المغاربية

Keywords

Educational system ; , training, ; human capital, ; performance, ; Maghreb countries