الريادة لاقتصاديات الأعمال
Volume 6, Numéro 4, Pages 111-131

مساهمة المسؤولية الاجتماعية تجاه الموارد البشرية في تنمية سلوك المواطنة التنظيمية -دراسة ميدانية بمؤسسات قطاع الاتصالات لولاية الجلفة-

الكاتب : حواطي ربيحة . طعيبة أحمد .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى مساهمة المسؤولية الاجتماعية تجاه الموارد البشرية في تنمية سلوك المواطنة التنظيمية بمؤسسات قطاع الاتصالات لولاية الجلفة، ولهذا الغرض استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي كما قاما بتطوير استبانة وزعت على 40 موظف، وقد توصلت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للمسؤولية الاجتماعية تجاه الموارد البشرية على تنمية سلوك المواطنة التنظيمية بالمؤسسات محل الدراسة، بالإضافة إلى عدم وجود تباين ذو دلالة إحصائية في إجابات الموظفين نحو التزام مؤسسات قطاع الاتصالات لولاية الجلفة بالمسؤولية الاجتماعية تجاه الموارد البشرية يعزى للمتغيرات الشخصية والوظيفية. وقد أوصت الدراسة بعدة توصيات من أهمها على المؤسسات محل الدراسة الرفع من المسؤولية الاجتماعية تجاه مواردها البشرية من خلال تطوير برامج وآليات واضحة ومستمرة تستهدف الاهتمام بالموارد البشرية وإدراجها ضمن المهام الرئيسية للإدارة. This study aims to identify the extent of the contribution of social responsibility towards human resources in the development of organizational citizenship's behavior in Telecommunications sector companies in the state of Djelfa, For this purpose, the researchers used the descriptive analytical method and developed a questionnaire distributed to 40 employees, The study concluded that There is a statistically significant impact of social responsibility towards human resources on the development of organizational citizenship behavior in These corporations. In addition, there is no ,statistically significant, variation in staff attitudes in terms of respect of social responsibility, by Telecommunications sector companies in the state of Djelfa, towards human resources due to personal and functional variables. The study recommended several recommendations as the most important one , is that these companies should work on improving social responsibility towards their human resources through developing, clear and continuous, programs and mechanisms for the sake of taking care of their human resources and making it part of the main tasks of the administration.

الكلمات المفتاحية

المسؤولية الاجتماعية؛ الموارد البشرية؛ سلوك المواطنة التنظيمية؛ مؤسسات قطاع الاتصالات. Social responsibility; Human resources; Organizational citizenship behavior; Telecommunications sector companies .